Vintage Story: Όταν η Πηνελόπη Δέλτα κατηγόρησε την Λίνα Τσαλδάρη ότι υποκίνησε την δολοφονία του Ελευθέριου Βενιζέλου
Η Λίνα Τσαλδάρη - Λάμπρου, ή Τσαλδάραινα, όπως την αποκαλούσε η Πηνελόπη Δέλτα, ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε ποτέ υπουργός στην Ελλάδα. Είχε γίνει υπουργός το 1956 στη δεύτερη διακυβέρνηση του Κωνσταντίνου Γ. Καραμανλή.
Ανέλαβε καθήκοντα 29 Φεβρουαρίου 1956 και παρέμεινε έως τις 5 Μαρτίου 1958.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1887 και ήταν κόρη του ιστορικού και Πρωθυπουργού της Ελλάδος Σπυρίδωνα Λάμπρου που έλκυε την καταγωγή του απ’ το χωριό Καλαρρύτες του Δήμου Βορείων Τζουμέρκων.
Έχει συνδέσει το όνομα της με τους αγώνες για ισότητα των δυο φύλων και για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών. Ήταν γυναίκα του Παναγή Τσαλδάρη που διετέλεσε πρωθυπουργός της Ελλάδας και ο οποίος ήταν ένας από τους μεγαλύτερους αντιπάλους του Βενιζέλου.
Ανέπτυξε σημαντική κοινωνική δράση, ιδιαίτερα στις δύσκολες ώρες της Κατοχής, αλλά και αργότερα, μέχρι την είσοδό της στην πολιτική. Εξελέγη βουλευτής με την ΕΡΕ υπό τον Κ. Καραμανλή το 1956, στις πρώτες βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα κατά τις οποίες ψήφισε και ο γυναικείος πληθυσμός.
Ως Υπουργός Κοινωνικής Προνοίας ανέπτυξε σημαντική δραστηριότητα, τόσο για την βελτίωση της κοινωνικής μέριμνας, όσο και της αναβάθμισης του ρόλου της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία. Διετέλεσε μέλος της ελληνικής αντιπροσωπείας στον ΟΗΕ το 1955 και το 1958. Εξελέγη επίσης βουλευτής το 1958, και πάλι με την ΕΡΕ.
Το έτος 1952 η Λίνα Τσαλδάρη εκπροσωπεί την Ελλάδα στην "Επιτροπή της Θέσης της Γυναίκας" του ΟΗΕ που πίεζε προς την κατεύθυνση της ισότητας.
Η Ελληνική Βουλή ψηφίζει το νόμο 2159/1952 που παραχωρεί ίσα πολιτικά δικαιώματα στις γυναίκες. Ωστόσο αναστέλλεται το δικαίωμα αυτό για τις προσεχείς εκλογές. Ανισότητες όμως σε πολλά επίπεδα της δημόσιας παραμένουν και ο "Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας" αγωνίζεται για ισότιμες θεσμικές παρεμβάσεις.
Η Πηνελόπη Δέλτα, που ήταν φανατική Βενιζελικιά, αντιπαθούσε έντονα τη Λίνα Τσαλδάρη και την θεωρούσε υπεύθυνη και υποκινητή της απόπειρας δολοφονίας κατά του Βενιζέλου στις 6 Ιουνίου 1933.
Η απόπειρα αυτή κατά του Βενιζέλου είχε γίνει από αστυνομικούς που ακολούθησαν το αμάξι του Βενιζέλου από το σπίτι των Δέλτα στην Κηφισιά όπου είχαν πάει για δείπνο ο Βενιζέλος και η γυναίκα του. Οι δρόμοι της περιοχής είχαν κλείσει σκόπιμα από την αστυνομία και μόνο το αυτοκίνητο του Βενιζέλου κυλούσε στους δρόμους. Με ένα άλλο αμάξι πρόβαλαν στο δρόμο και ανάγκασαν τον οδηγό του Βενιζέλου να σταματήσει το αμάξι και τότε βρήκαν ευκαιρία να πυροβολήσουν. Ο Βενιζέλος δεν τραυματίστηκε, αλλά τραυματίστηκε η γυναίκα του και ο οδηγός του και σκοτώθηκε ένας ακόλουθός του. Από την ηρωική αντίδραση του οδηγού οι φονιάδες τα βρήκαν σκούρα και δεν ολοκλήρωσαν το έργο τους.
Η Δέλτα πίστευε ότι η Λίνα Τσαλδάρη καθότι ήθελε να δεί το συζυγό της πρωθυπουργό, γνώριζε για την απόπειρα και βοήθησε σε αυτήν και ίσως και να την οργάνωσε. Οι φήμες αυτές κυκλοφόρησαν έντονα τότε στους κύκλους της Αθήνας αλλά παρέμειναν απλά φήμες. Επιπλέον, όπως προαναφέραμε, μετέπειτα η Λίνα Τσαλδάρη έγινε βουλευτής και υπουργός που εργάστηκε σκληρά στα πόστα της.
Πέθανε από εγκεφαλικό επεισόδιο, μία ημέρα πριν τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών του 1981, στις 17 Οκτωβρίου.
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΠΕΙΡΑΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
Το ζεύγος Βενιζέλου επέβαινε σε ένα αυτοκίνητο τύπου «Πακάρ», ενώ ακολουθούσε ένα «Φορντ» με τους άνδρες ασφαλείας. Τα δύο οχήματα κινούνταν με μέση ταχύτητα 50 χιλιομέτρων στη Λεωφόρο Κηφισίας. Όταν έφθασαν στο ύψος του κέντρου «Παράδεισος» στο νότιο Μαρούσι ένα αυτοκίνητο με σβησμένα τα φώτα έκλεισε το δρόμο του αυτοκινήτου ασφαλείας του Βενιζέλου. Ταυτόχρονα, ακούσθηκαν οι πρώτοι πυροβολισμοί και ο σωματοφύλακας Μαρκάκης, που επέβαινε στο συνοδευτικό αυτοκίνητο, κτυπήθηκε στο κεφάλι και πέθανε λίγο αργότερα.
Οι επιδρομείς στράφηκαν αμέσως κατά του αυτοκίνητου του Ελευθερίου Βενιζέλου, που εκείνη την περίοδο ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως, έχοντας μόλις χάσει τις εκλογές. Άρχισαν πυρ ομαδόν. Ο Βενιζέλος διατήρησε την ψυχραιμία του και συμπαρέσυρε τη γυναίκα του στο δάπεδο της «Πακάρ», δίνοντας παράλληλα εντολή στον οδηγό του Ιωάννη Νικολάου να αναπτύξει ταχύτητα για να ξεφύγουν από τους διώκτες τους.
Μετ' ολίγο και παρά την αντίδραση του Βενιζέλου, ο συνοδηγός μοίραρχος Κουφογιαννάκης αποβιβάστηλε, προκειμένου να καθυστερήσει το αυτοκίνητο των δολοφόνων. Το συνοδευτικό αυτοκίνητο, λόγω της παλαιότητάς του, τέθηκε εκτός μάχης και δεν μπόρεσε να παράσχει προστασία στον Εθνάρχη και τη σύζυγό του. Η κούρσα θανάτου με καταιγισμό πυροβολισμών διήρκεσε περίπου μισή ώρα, ώσπου το «Πακάρ» του Βενιζέλου κατόρθωσε να ξεφύγει από τους διώκτες του στο ύψος του Γηροκομείου. Κατευθύνθηκε προς το νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» για να προσφερθούν οι πρώτες βοήθειες στην Έλενα Βενιζέλου, που είχε τραυματισθεί ελαφρά.
Σε λίγο, όλη η Αθήνα μιλούσε για την απόπειρα και πλήθος φίλων και συνεργατών του Βενιζέλου τον επισκέφθηκε στο «Ευαγγελισμό». Η χώρα καθ' όλη τη διάρκεια του μεσοπολέμου ταλανιζόταν από τη διαμάχη βενιζελικών και αντιβενιζελικών, δημοκρατικών και βασιλικών, που οδήγησε τελικά στην κατάλυση του κοινοβουλευτισμού και στην επιβολή της δικτατορίας Μεταξά το 1936.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr