«Όλη η Ελλάδα μια startup επιχείρηση»-Το μήνυμα του 2ου TEDXAthens Salon

Με το μήνυμα του Πωλ Παπαδημητρίου ότι η ίδια "η Ελλάδα είναι μία startup" ολοκληρώθηκε η δεύτερη ετήσια εκδήλωση του TEDxAthens Salon αφιερωμένη στις startup τεχνολογικές επιχειρήσεις με θέμα "Startups beyond borders" που διεξήχθη εχθές, Τρίτη, στο χώρο The Hub Events

Με το μήνυμα του Πωλ Παπαδημητρίου ότι η ίδια "η Ελλάδα είναι μία startup" ολοκληρώθηκε η δεύτερη ετήσια εκδήλωση του TEDxAthens Salon αφιερωμένη στις startup τεχνολογικές επιχειρήσεις με θέμα "Startups beyond borders" που διεξήχθη εχθές, Τρίτη, στο χώρο The Hub Events, όπως γράφει το emea.gr.



Την τελευταία εκδήλωση του TEDxAthens για τη "σαιζόν" που ολοκληρώνεται το καλοκαίρι άνοιξε ο Δημήτρης Καλαβρός-Γουσίου, ο οποίος έθεσε τους δύο προβληματισμούς πάνω στους οποίους στηρίχθηκαν οι παρουσιάσεις των ομιλητών: Αφενός, παρότι υπάρχουν εταιρείες που γίνονται δεκτές σε ευρωπαϊκά ή παγκόσμια προγράμματα "επιτάχυνσης" ή "εκκόλαψης", εντούτοις το ελληνικό "οικοσύστημα" νεοφυών τεχνολογικών εταιρειών δεν έχει καλλιεργήσει σχέσεις με αντίστοιχα οικοσυστήματα του εξωτερικού και αφετέρου η παρουσίαση της ελληνικής νεοφυούς επιχειρηματικότητας από τα παραδοσιακά μέσα είναι θελκτική έως ουτοπική ορισμένες φορές, δηλαδή εκλείπει ο ρεαλισμός γύρω από την προσέγγισή της και των κατορθωμάτων της.

Πρώτος ομιλητής ήταν ο Γκυ Κρίεφ, συνιδρυτής και αντιπρόεδρος προϊόντων και καινοτομίας της Persado, της ελληνικής εταιρείας που δημιουργήθηκε μέσα από τους "κόλπους" της Upstream και προσφάτως ανακοίνωσε τη χρηματοδότησή της με 15 εκατ. δολάρια από την Bain Capital για τη μεταφορά της έδρας της εταιρείας στις ΗΠΑ. Ο Γκ. Κρίεφ αφηγήθηκε την προσωπική του διαδρομή από τα σχολικά του χρόνια μέχρι την πρόσληψή του από την Upstream και τη δημιουργία της Persado, τονίζοντας τρία "παράξενα" πράγματα που συνάντησε στις διαδικασίες της Upstream: η δυνατότητα να συζητώνται ιδέες της ομάδας της εταιρείας, η εφαρμογή τους και η παραδοχή ότι η αποτυχία μίας ιδέας δεν είναι πρόβλημα. Κατέληξε πως στην πορεία της ζωής τού παρουσιάστηκαν δύο επιλογές: να κάνει κάτι που θα ικανοποιούσε τις "νόρμες" της κοινωνικής εξουσίας, αλλά χωρίς να είναι ευχάριστο για τον ίδιο, ή να κάνει κάτι που θα προσέφερε ικανοποίηση στον ίδιο, ακόμη και εάν φαίνεται περίεργο στο κοινωνικό του περιβάλλον, επιλέγοντας προφανώς το δεύτερο.



Στη συνέχεια, το λόγο έλαβε η Ιτσάσο δελ Παλάσιο, αναλυτής επενδύσεων στην EC1 Capital και καθηγήτρια στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Τεχνολογικής Επιχειρηματικότητας του University College London, η οποία σε μία περισσότερο ακαδημαϊκή παρουσίαση τόνισε ότι η startup επιχειρηματικότητα συγκλίνει όλο και περισσότερο στον σχηματισμό clusters καινοτομίας, τα οποία περιλαμβάνουν κινητικότητα πόρων, ανθρώπων και κεφαλαίων, εστίαση στην επιχειρηματικότητα και ευθυγράμμιση στόχων και πρωτοβουλιών. Η δημιουργία αυτών των clusters καινοτομίας είναι σημαντική για χώρες όπως η Ελλάδα, τόνισε η δελ Παλάσιο, γιατί οι σχηματισμοί αυτοί δεν μένουν εντός των τοπικών ορίων αλλά δημιουργούν διασυνδέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο με άλλα αντίστοιχα clusters ή εταιρείες, καταλήγοντας πως η Ελλάδα δεν χρειάζεται να προσπαθεί να δημιουργήσει μία νέα αντίστοιχη τηρουμένων των αναλογιών Σίλικον Βάλλεϋ, αλλά να αναζητήσει ποιες δεξιότητες και στοιχεία μπορεί να συμπληρώσει σε αυτό το δημιουργούμενο δίκτυο clusters καινοτομίας.

Επιστρέφοντας στην σκηνή του TEDxAthens Salon, έναν χρόνο μετά την προηγούμενη διοργάνωση, ο Ντέηβιντ Μπίζερ, ο οποίος αναζητά ταλέντα για την HackFwd, αναφερόμενος στα παραδείγματα και στην πορεία μεγάλων εταιρειών του χώρου, όπως η Google, η Pandora, η Fab.com και άλλες, αναφέρθηκε στην προσέλκυση κορυφαίου ανθρώπινου δυναμικού ("A players" όπως τους χαρακτήρισε) από αυτές τις εταιρείες. Όπως τόνισε ο Μπίζερ, μία εταιρεία για να προσλάβει έναν "A player", αυτός θα πρέπει να ενσαρκώνει τρία χαρακτηριστικά: πάθος με αυτό που κάνει, προσαρμοστικότητα και ελαστικότητα στις απαιτήσεις και στις αλλαγές που μπορεί να έρθουν στην εταιρεία. Συμβουλεύοντας τους παριστάμενους startupers τόνισε ότι δεν είναι πάντοτε εύκολο να βρει μία εταιρεία τέτοιους ανθρώπους, αν εστιάσει όμως σε αυτούς τότε θα γίνει πραγματικά σπουδαία. Από την άλλη, τόνισε ότι εάν κάποιος είναι ένας τέτοιος "A player" και θέλει να προσληφθεί από μία μεγάλη εταιρεία, θα πρέπει να εκθέσει τον εαυτό του και τα πεπραγμένα του δημόσια, στα κοινωνικά δίκτυα, ακόμη και εάν δεν νιώθει άνετα με αυτό, ώστε να μπορούν οι εταιρείες να τον εντοπίσουν.

Από startuper στην Νέα Υόρκη επενδυτής στην Κωνσταντινούπολη, ο Τσεμ Σέρτογλου, partner στην Earlybird Capital, βρέθηκε στο TEDxAthens Salon και ανέφερε πως για μία εταιρεία υπάρχει μία πραγματική διαφορά ανάμεσα στη VC χρηματοδότηση και στην "αγγελική" χρηματοδότηση από φίλους, την οικογένεια ή κάποιον επενδυτή, καθώς η πρώτη συνοδεύεται από τους όρους και τις απαιτήσεις του επενδυτικού ταμείου, τονίζοντας πως η VC χρηματοδότηση απευθύνεται εν τέλει μόνο σε ένα πολύ μικρό ποσοστό των επιχειρήσεων, οι οποίες νιώθουν έτοιμες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις. Τα "συστατικά" που πρέπει να έχει μία επιχείρηση για να είναι έτοιμη να λάβει VC επένδυση είναι να έχει τη δυνατότητα να κλιμακώσει τη δραστηριότητά της σε πραγματικά πολύ μεγάλο επίπεδο, τη διάθεση να ακολουθήσει αυτή τη δυνατότητα σε ακραίο επίπεδο και την παραδοχή ότι το επενδυτικό ταμείο αφενός θα έχει πλέον "φωνή" μέσα στην εταιρεία, η οποία θα θέλει να εισακούεται στη λήψη αποφάσεων, και αφετέρου έχει ως στόχο την τελική του "έξοδο" από την εταιρεία και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποεπένδυση. Αν μία εταιρεία είναι αποφασισμένη να "κυνηγήσει" VC χρηματοδότηση, τότε, σύμφωνα με τον Τσέρογλου, θα πρέπει να έχει ένα επίπεδο "θελτικότητας", δυνατότητα κλιμάκωσης, κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και, τέλος, κάποια φανερή απόδειξη ότι διαθέτει τα τρία προηγούμενα στοιχεία.

Στη συνέχεια, ο Ρόμπιν Γουώτερς, editor Ευρώπης στο τεχνολογικο blog The Next Web, έδωσε συμβουλές για το πώς μία startup μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητές της να λάβει κάλυψη από ένα δημοφιλές μέσο. Όπως τόνισε ο Γουώτερς, όλα ξεκινούν και τελειώνουν στο να φτιάχνει μία εταιρεία κάτι εκπληκτικό, ωστόσο αν δεν συμβαίνει ακόμη αυτό, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργούν ένα μήνυμα και μία ελκυστική ιστορία που θα παρακινήσει τους δημοσιογράφους να γράψουν για αυτήν. Συμβούλευσε τους υποψήφιους startupers να κτίζουν σχέσεις με τους δημοσιογράφους πριν τους χρειαστούν και να γνωρίζουν για αυτούς και τα ενδιαφέροντά τους όταν τους προσεγγίζουν, ενώ υπογράμμισε ότι απλώς και μόνο η ύπαρξη μίας εταιρείας δεν σημαίνει ουσιαστικά τίποτα για τους δημοσιογράφους, αυτό που τους ενδιαφέρει είναι μία ελκυστική και πρωτότυπη ιστορία ή κάποια είδηση που μπορούν να γράψουν για μία εταιρεία. Οι δημοσιογράφοι αγαπούν τους αριθμούς, τη μοναδικότητα, την αναγνωρισιμότητα και τις αποκλειστικές ιστορίες, ενώ απεχθάνονται να έρχονται δεύτεροι στην προτίμηση των εταιρειών, την υπερβολή, τη διαστρέβλωση της αλήθειας και τις βαρετές ιστορίες.

Ο Γκάρυ Σάινμπεργκ, επιχειρηματίας τεχνολογίας, σύμβουλος καινοτομίας και CIO στην TSO Ventures, επίστησε την προσοχή των νεοφυών εταιρειών στις προοπτικές συνεργασίας τους με ένα μεγάλο, καταξιωμένο brand. Οι εταιρείες θέλουν να σχετίζονται με τέτοια bands, τόνισε, γιατί τους προσθέτουν αξία, αυξάνουν την ορατότητά τους και προσελκύουν περισσότερους πελάτες, ωστόσο πολλές φορές οι συνεργασίες αυτές βλάπτουν τις startups, καθώς χάνουν χρόνο, χρήμα και πόρους προσπαθώντας να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις αυτών των brands. Στο τέλος οι startups μπορεί να δουν να διακόπτεται η συνεργασία τους για διάφορους λόγους έχοντας μεγάλο αντίκτυπο στις ίδιες και σχεδόν μηδενικό αντίκτυπο στις μεγάλες εταιρείες που συνεργάσθηκαν. Για αυτό συμβούλευσε τις startups πριν ξεκινήσουν μία τέτοια συνεργασία να έχουν μία ξεκάθαρη συμφωνία με την εταιρεία για τους στόχους και των δύο πλευρών, για ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να προσπαθούν να πείσουν τις εταιρείες να μοιρασθούν το ρίσκο που θα προκύψει από τη συνεργασία τους.



Τελευταίος μίλησε ο Πωλ Παπαδημητρίου, ο οποίος μέσα σε 20 λεπτά και 146 διαφάνειες εξήγησε τη μετάβαση του πλανήτη, με όλη την τεχνολογική εξέλιξη, από μία άνθρωπο-προς-άνθρωπο σε μία μηχανή-προς-μηχανή επικοινωνία και προσπάθησε να καταρρίψει τους "μύθους" γύρω από τη δημιουργικότητα των Ελλήνων. Παρουσίασε, επίσης, τα πλεονεκτήματα των αναδυόμενων αγορών, όπως η Ελλάδα, σε σχέση με το δυτικό βιομηχανοποιημένο κόσμο, καθώς οι πρώτες προσφέρουν μαζικές δυνατότητες κλιμάκωσης, μαζικό εργατικό δυναμικό και δραστικά χαμηλότερο κόστος από τις πρώτες. Ο δυτικός κόσμος "διαταράσσεται" από την άνοδο των αναπτυσσόμενων αγορών, τη διάδοση της τεχνολογίας και τη μετατροπή του Διαδικτύου στην νέα παγκόσμια πόλη, ανέφερε, και τόνισε πως η Ελλάδα ουσιαστικά αυτή την στιγμή είναι μία startup και θα πρέπει να "αγκαλιάσει" το γεγονός ότι βρίσκεται ανάμεσα σε αυτό το σύστημα αναδυόμενων οικονομιών, χρησιμοποιώντας τα δικά της προτερήματα για να δημιουργήσει κάτι ξεχωριστό και όχι να οραματίζεται τη δημιουργία μίας μικρότερης Σίλικον Βάλλεϋ.

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr