Σάλος με τις έφηβες - Μοντέλα: Τις βγάζουν οι διάσημοι γονείς τους στο κλαρί: Τζόνυ Ντεπ , Σίντυ Κρόφορντ

«Ιστορία βγαλμένη από τα παραμύθια», θα αναφωνούσαν πολλοί για το νέο αγαπημένο αφήγημα της βιομηχανίας μόδας με πρωταγωνίστρια μια 14χρονη Ισραηλινή, η οποία ταξίδεψε στο Παρίσι, ελπίζοντας να κάνει καριέρα ως μοντέλο.

Εκεί γνώρισε τον σχεδιαστή Ραφ Σίμονς, σε κατάστημα του οίκου Dior, και «εκτοξεύτηκε» στην κορυφή, καθώς αυτόν τον μήνα «άνοιξε» την επίδειξη μόδας της ίδιας επώνυμης μάρκας. «Δεν πρόκειται για παραμύθι, είναι απλώς κλισέ», σχολίασε η Σάρα Ζιφ, ιδρύτρια της ΜΚΟ Model Alliance, που προασπίζει τα εργασιακά δικαιώματα των μοντέλων στις ΗΠΑ.

«Για ακόμη μία φορά, κορίτσια χρησιμοποιούνται για να πουλήσουν ρούχα σε γυναίκες», πρόσθεσε η ίδια.
Την περασμένη σεζόν, η βιομηχανία της μόδας είχε επιδοθεί σε μία εκστρατεία «εορτασμού» των ώριμων γυναικών μέσω πολυάριθμων διαφημίσεων, που οδήγησαν στη συγγραφή εξίσου πολλών άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά.

Σήμερα, το εκκρεμές της μόδας γέρνει και πάλι αποφασιστικά προς την αντίθετη κατεύθυνση. Εκτός από την Dior, που απέκτησε τη Sofia Mechetner, η Channel έχει ήδη ανακοινώσει ότι το νέο πρόσωπο της διαφημιστικής της καμπάνιας για τα προϊόντα ματιών θα είναι η 16χρονη κόρη του Johnny Depp και της Vanessa Paradis, Lily-Rose Depp. Μία φωτογράφιση στο CR Fashion Book εξασφάλισε και η κόρη της Cindy Crawford, Kaia Gerber, που απεικονίζεται να φορά ψηλές δερμάτινες μπότες του οίκου Versace, οι οποίες φτάνουν πάνω από τον μηρό. Η κόρη του διάσημου σούπερμοντελ είναι 13 ετών.

Η αίσθηση ότι διανύουμε ακόμη τις ημέρες των δεκαετιών του 1980 και του 1990, όπου μεσουρανούσαν τα έφηβα μοντέλα, δημιουργεί –τουλάχιστον είκοσι χρόνια μετά– το ερώτημα: Δεν είναι καιρός να προχωρήσουμε; Το αίτημα για ποικιλία στις επιδείξεις θα έπρεπε να έχει διδάξει τη βιομηχανία της μόδας ότι οι καταναλωτές θέλουν να βλέπουν μοντέλα που τους μοιάζουν.

Είναι αλήθεια ότι το τελευταίο διάστημα έχουν πραγματοποιηθεί ορισμένα βήματα που αποδεικνύουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη επίγνωση στη βιομηχανία μόδας και περισσότερη νομική προστασία, ώστε να διασφαλισθούν τα ανήλικα μοντέλα που εργάζονται σε έναν κόσμο ενηλίκων.

Πριν από τρία χρόνια, τα συνολικά 21 διεθνή παραρτήματα του περιοδικού μόδας Vogue υπέγραψαν μια δήλωση με την οποία δεσμεύονταν να μη χρησιμοποιήσουν κανένα μοντέλο κάτω των 16 ετών. Το 2007, το Συμβούλιο Σχεδιαστών Μόδας των ΗΠΑ και το βρετανικό Συμβούλιο Μόδας είχαν εκδώσει σχετικές οδηγίες.

Εξι χρόνια αργότερα, η Model Alliance κατόρθωσε να εξασφαλίσει τη θέσπιση νομοθεσίας από το νομοθετικό σώμα της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, που προβλέπει ότι όλα τα μοντέλα κάτω των 18 ετών πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ανήλικοι εργαζόμενοι με περιορισμένο ωράριο, επίβλεψη από συνοδούς και άδειες εργασίας.

Την ίδια στιγμή, ο εκπρόσωπος της Dior υπογράμμισε ότι η 14χρονη Mechetner βρίσκεται υπό επίβλεψη ενήλικα τις ώρες που εργάζεται και ότι έχει ήδη επιστρέψει στο Ισραήλ για να συνεχίσει το σχολείο.

Πίσω από τις ιστορίες των ανήλικων μοντέλων, πάντα δημιουργείται μία αφήγηση που θα τα μετατρέψει σε αναγνωρίσιμες προσωπικότητες. Οπως τόνισε η Ζιφ, όμως, ανεξάρτητα από τις ιστορίες και την ύπαρξη κηδεμόνων, «όταν ντύνεις ένα παιδί με ψηλά τακούνια και έντονο μακιγιάζ, το καθιστάς σεξουαλικό αντικείμενο, και συνήθως οι εικόνες ερμηνεύονται έτσι από το κοινό».

Η μόδα βασίζεται στην πλάνη, στην υπόσχεση ότι, εάν φορέσεις κάτι, θα γίνεις καλύτερος και πιο ισχυρός.

Η υποκρισία τού να παρουσιάζει κανείς τα ανήλικα μοντέλα ως μεγαλύτερα και πιο αισθησιακά, ωστόσο, δεν λειτουργεί προς όφελος κανενός.

Σε αντίθεση με τις ώριμες γυναίκες, τα έφηβα κορίτσια ενθαρρύνονται να μην εκπροσωπούν την ηλικία τους.

Επιμέλεια οπτικοποίησης: Ειρήνη Νικολοπούλου 

 

Πηγή: New York Times

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr