Κ. Λιάκος: ''iPad και τεχνολογία προσφέρουν ουσιαστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία''
Καθώς μία ακόμη σχολική χρονιά έρχεται στο τέλος της, το EMEAgr συνομίλησε με τον Κωστή Λιάκο, διευθυντή ανάπτυξης επιχειρηματικής στρατηγικής για τον τομέα της εκπαίδευσης στην iSquare, σχετικά με το πρόγραμμα εκπαιδευτικής καινοτομίας που εισήχθη τη χρονιά που ολοκληρώνεται σε συνεργασία με τέσσερα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Εκπαιδευτήρια Δούκα, τα Εκπαιδευτήρια "Ο Πλάτων", το Κολλέγιο Ρόδου και το Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών) και αφορά στη χρήση του iPad ως μέσο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Καθώς μία ακόμη σχολική χρονιά έρχεται στο τέλος της, το EMEAgr συνομίλησε με τον Κωστή Λιάκο, διευθυντή ανάπτυξης επιχειρηματικής στρατηγικής για τον τομέα της εκπαίδευσης στην iSquare, σχετικά με το πρόγραμμα εκπαιδευτικής καινοτομίας που εισήχθη τη χρονιά που ολοκληρώνεται σε συνεργασία με τέσσερα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Εκπαιδευτήρια Δούκα, τα Εκπαιδευτήρια "Ο Πλάτων", το Κολλέγιο Ρόδου και το Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών) και αφορά στη χρήση του iPad ως μέσο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Μέσω του iPad οι μαθητές έχουν πλέον τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε διδακτικά εγχειρίδια και βιβλία, το περιεχόμενο των οποίων μπορεί να ανανεώνεται ηλεκτρονικά και με πολύ χαμηλό κόστος, ενώ οι εκπαιδευτικοί να διαλέξουν ανάμεσα σε πάνω από 40.000 εκπαιδευτικές εφαρμογές, πολλές από αυτές και στα ελληνικά, που βοηθούν στη διδασκαλία των μαθημάτων, ενώ έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν και τις δικές τους ώστε να ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες ανάγκες.
Το πρόγραμμα "Καινοτομία στην Εκπαίδευση" πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος της Apple "Ένα iPad για κάθε μαθητή", ενώ τα τέσσερα προαναφερθέντα σχολεία ήταν τα πρώτα στην Ελλάδα τα οποία το υιοθέτησαν. Όπως αναφέρει ο Κ. Λιάκος, η ανταπόκριση εκπαιδευτικών και μαθητών ήταν άκρως ικανοποιητική και με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς το 2013 θα διπλασιασθούν τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα.
EMEAgr: Πότε ξεκίνησε το πρόγραμμα και με ποιους συνεργάζεται η iSquare για την υλοποίησή του;
Κωστής Λιάκος: Το ταξίδι ενσωμάτωσης του εκπαιδευτικού οικοσυστήματος της Apple στην διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης είχε σαν πρώτο σταθμό την ανακοίνωση του iPad στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 2011. Ο χώρος της εκπαίδευσης αγκάλιασε αμέσως το iPad σαν εκπαιδευτικό εργαλείο και σήμερα πάνω από 2 εκατ. παιδιά στον πλανήτη πηγαίνουν σχολείο με το iPad σαν προσωπική συσκευή μάθησης. Είναι εντυπωσιακή η ανταπόκριση αν σκεφτείτε ότι χρειάστηκαν μόνο δύο γεμάτες σχολικές χρονιές για το εκπαιδευτικό τεχνολογικό οικοσύστημα της Apple να κερδίσει τον συντηρητικό στην αλλαγή χώρο της εκπαίδευσης. Η iSquare συνεργάζεται με όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς που επιζητούν να αλλάξουν την εκπαίδευση μέσω της τεχνολογικής καινοτομίας και έχει εξειδικευμένο τμήμα που κοιτάζει δυναμικά την συγκεκριμένη αγορά.
EMEAgr: Πώς ακριβώς λειτουργεί το πρόγραμμα;
Κ. Λιάκος: Το iPad έρχεται να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να υλοποιήσει ένα μαθητοκεντρικό μοντέλο όπου κάθε μαθητής ασχέτως μαθησιακού τύπου (οπτικού, ακουστικού, κιναισθητικού κτλ.) μπορεί να αφομοιώσει πληροφορία και να την κάνει γνώση του. Είναι διαφορετικό να βλέπει και να γυρίζει την υδρόγειο με τα δάκτυλά του, να ακούει έναν ποιητή να απαγγέλλει το ποίημα του ή να συμμετέχει σε ένα πείραμα φυσικής από το θρανίο του και όλα αυτά να τα επαναλάβει μέχρι να κατανοήσει, με τον δικό του ρυθμό. Το iPad έρχεται ως εργαλείο να ενισχύσει την διδασκαλία σε κάθε μάθημα, μέσα ή έξω από το σχολείο, με έτοιμες εκπαιδευτικές εφαρμογές και με απλά και εύχρηστα εργαλεία για τον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει και να διανείμει το δικό του πολυμεσικό διαδραστικό υλικό.
EMEAgr: Σε πόσα σχολεία έχει μπει σήμερα το iPad και πόσους μαθητές υπολογίζεται ότι έχει προσεγγίσει;
Κ. Λιάκος: Στην iSquare αρχίσαμε αυτό το ταξίδι γνώσης σχεδιάζοντας ένα εκπαιδευτικό οικοσύστημα για τα ελληνικά δεδομένα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ένα ταξίδι που ήδη αριθμεί τέσσερεις εξαιρετικούς συνεπιβάτες το 2012 που ηγήθηκαν της προσπάθειας αυτής και λειτουργούν σαν ιδρύματα "φάροι" για την αλλαγή του εκπαιδευτικού μοντέλου αξιοποιώντας τα δημιουργικά και καινοτόμα εργαλεία της Apple. Τα σχολεία αυτά είναι τα Εκπαιδευτήρια Δούκα, τα Εκπαιδευτήρια "ο Πλάτων", το Κολλέγιο Ρόδου και το Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών σαν δημόσιο σχολείο. Στα σχολεία αυτά οι μαθητές από μία έως τρεις τάξεις πηγαίνουν στο μάθημα με το iPad τους (πρόγραμμα iPad 1:1 - ένας μαθητής, ένα iPad) και το χρησιμοποιούν σε όλα τα μαθήματα.
EMEAgr: Πώς έχουν υποδεχθεί το πρόγραμμα εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς;
Κ. Λιάκος: Από τις υλοποιήσεις του προγράμματος στην χώρα μας παρατηρούμε συνεχώς χαρούμενα παιδιά που μαθαίνουν με όρεξη και πιέζουν για περισσότερο περιεχόμενο, γονείς ενθουσιασμένους που βλέπουν κίνητρο για μάθηση από τα παιδιά τους και σχολεία ικανοποιημένα ακολουθώντας ένα απλό και εύχρηστο μοντέλο που τους καλύπτει τόσο τεχνολογικά όσο και παιδαγωγικά για να δημιουργούν απλά εύκολα και γρήγορα διαδραστικό περιεχόμενο για να διδάξουν τους μαθητές τους.
EMEAgr: Θα συνεχισθεί το πρόγραμμα και του χρόνου;
Κ. Λιάκος: Η iSquare, σαν διανομέας των προϊόντων Apple σε Ελλάδα και Κύπρο και μέσω του δικτύου συνεργατών της, προωθεί το iPad στην εκπαίδευση τόσο μέσω ενεργειών που αφορούν το ευρύ κοινό της εκπαίδευσης όσο και με στρατηγικές συνεργασίες με εκπαιδευτικά ιδρύματα υποστηρίζοντας την υλοποίηση πρωτοποριακών εκπαιδευτικών μοντέλων σε αυτά και αναδεικνύοντας σε διεθνές επίπεδο την μοναδικά ποιοτική δουλειά που γίνεται σε αυτά. Το ενδιαφέρον για τέτοιες συνεργασίες είναι μεγάλο και ήδη το 2013 θα διπλασιασθούν τα σχολεία που θα μετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
EMEAgr: Yπάρχουν επαφές με την κυβέρνηση για να μπει ευρύτερα και στα δημόσια σχολεία;
Κ. Λιάκος: Η διείσδυση του iPad στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα είναι τόσο σημαντική που δεν θα μπορούσε να μην απασχολεί τους αρμόδιους φορείς που σχεδιάζουν τα επόμενα βήματα για τα δημόσια σχολεία. Η επαφή με το υπουργείο Παιδείας είναι συνεχής και επιδίωξη της iSquare είναι να το iPad να μπορέσει να υποστηρίξει την διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης δομημένα και μαζικά τα επόμενα χρόνια.
EMEAgr: Πόσο πιστεύετε ότι η γνώση χρήσης του iPad (και ανάλογων συσκευών) είναι απαραίτητη στους πολίτες της σημερινής κοινωνίας και μάλιστα από μικρή ηλικία;
Κ. Λιάκος: Από την μέχρι τώρα εμπειρία μας έχουμε δει ότι τα παιδιά είναι εκείνα τα οποία από την πρώτη στιγμή που κρατούν το iPad στα χέρια τους μπορούν να το χειριστούν με εξαιρετική ευκολία. Το iPad και ο τρόπος δομής του λειτουργικού του, όσο και οι απλές "χειρονομίες" (gestures) με τις οποίες το χειρίζεται κανείς συνιστούν σε μία εκπληκτική εμπειρία χρήσης που κάνει την τεχνολογία προσιτή και ευχάριστη είτε κάποιος είναι 5 ή 75 ετών. Η μεγάλη επιτυχία της συγκεκριμένης συσκευής είναι ότι ο χρήστης δεν απασχολείται με τεχνικές λεπτομέρειες και απλά απολαμβάνει το περιεχόμενο, είτε αυτό είναι ιστότοποι, video, βιβλία ή διαδραστικές εφαρμογές.
Από μικρή ηλικία λοιπόν τα παιδιά πρέπει να έχουν στα χέρια τους τα κατάλληλα μέσα τα οποία θα τους βοηθήσουν να αφομοιώσουν εύκολα και με όρεξη περιεχόμενο γιατί η ζωή των παιδιών στις μέρες μας είναι ήδη ψηφιακή και η σύνδεση με την πληροφορία συνεχής. Στόχος είναι να καθοδηγήσουμε τους νέους ανθρώπους σωστά ώστε να μετατρέψουν την σωστή πληροφορία σε γνώση και να ενισχύσουμε την επαφή τους με την τεχνολογία, την δημιουργία, την καινοτομία για να τα προετοιμάσουμε έτσι για επαγγέλματα που δεν έχουν ακόμα εφευρεθεί, διότι τέτοια θα κυριαρχούν όταν βγουν στην αγορά εργασίας.
EMEAgr: Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα αλλάξει η τεχνολογία την εκπαιδευτική διαδικασία στα επόμενα χρόνια;
Κ. Λιάκος: Χρόνια τώρα στην εκπαίδευση συζητάμε ότι η τεχνολογική καινοτομία μπορεί να αλλάξει την εκπαίδευση και να φέρει εξαιρετικό ενδιαφέρον για μάθηση στους μαθητές μας και είχαμε εντοπίσει σαν στόχο την δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου.
Το πρόβλημα με την τεχνολογία μέχρι πρότινος ήταν ότι δεν μπορούσε να φέρει όλο αυτό το πολυμεσικό ψηφιακό περιεχόμενο που παράγεται με επιτυχία εκεί που προορίζεται, δηλαδή τον μαθητή. To iPad κάνοντας την τεχνολογία διάφανη, καταφέρνει να εστιάσει στο περιεχόμενο, να το κάνει ελκυστικό και να δώσει λύση στα βασικά θέματα που εμπόδιζαν την τεχνολογία να μπεί στα σχολεία και να προσφέρει ουσιαστικά.
Με αυτό τον τρόπο οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές βρίσκουν το ιδανικό εργαλείο, που θα αλλάξει τον τρόπο που γίνεται το μάθημα και θα ξυπνήσει την δημιουργικότητα σε όλους. Δεν προσφέρεται δηλαδή μία απλή αντικατάσταση ενεργειών που γίνονται με την παραδοσιακή διδασκαλία από τεχνολογικά μέσα. Δεν είναι αυτός ο στόχος και η εκπαιδευτική κοινότητα δεν έχει να κερδίσει πολλά αν απλά για παράδειγμα αντικαταστήσουμε το έντυπο βιβλίο με ένα pdf σε μία ταμπλέτα.
Όταν όμως πάρεις αυτό το βιβλίο και το εμπλουτίσεις με πολυμεσικό υλικό (video, αφηγήσεις, ηχητικά ντοκουμέντα κτλ.) και διαδραστικό περιεχόμενο ( πειράματα, ασκήσεις, εργαλεία, εκπαιδευτικά παιχνίδια κτλ.) τότε αρχίζει να επαναπροσδιορίζεται το εκπαιδευτικό μοντέλο. Όταν μάλιστα αναλογιστεί κανείς το πλήθος των εφαρμογών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν (πάνω από 40.000 εφαρμογές στο app store μόνο για την εκπαίδευση) το iPad μετατρέπεται σε εργαλείο δημιουργίας για τον μαθητή που του δίνει την δυνατότητα να γίνει συμμέτοχος στην παραγωγή πληροφορίας στο μάθημα, στοιχεία απαραίτητα στην ομαδοσυνεργατική μάθηση ή σε project based learning (μάθηση μέσω δραστηριοτήτων) περιβάλλον.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr