Issey Miyake: O βασιλιάς της μόδας του πλισέ είναι Γιαπωνέζος - Ο άνθρωπος ορχήστρα στο σχέδιο - ο βιρτουόζος των πιο σικ εμφανίσεων
Μετά από 45 χρόνια καριέρας ο Ιάπωνας σχεδιάστής Issey Miyake απολαμβάνει τις τιμές που του αξίζουν. Μόλις στις 15 Μαρτίου η κυβέρνηση της Γαλλίας του απένειμε τη διάκριση Legion of Honor για όλα όσα έδωσε στη βιομηχανία της γαλλικής μόδας σε επίσημη τελετή στο Τόκιο.
Μια μέρα αργότερα, η μαεστρία της τέχνης του 77χρονου πλέον Miyake τιμήθηκε στο σύνολο της στην έκθεση προς τιμή του στο Εθνικό Κέντρο Τέχνης της πόλης. Το CNN μίλησε με τον άνθρωπο που έκανε τη μόδα δική του με τεχνοτροπίες που κανείς άλλος δεν είχε τολμήσει να συστήσει.
CNN: Ποιές θεωρείται τις πιο σημαντικές επιρροές σας στη διάρκεια της καριέρας σας;
Issey Miyake: Κάποιες μόνο από τις επιρροές μου είναι μέχρι σήμερα ο Isamu Noguchi, ο Irving Penn και το ότι έζησα από κοντά την εξέγερση του Μάη στο Παρίσι το 1968. Ο Noguchi-san γιατί γεφύρωσε την Ανατολή με τη Δύση. Ο Penn γιατί μου έδειξε εικόνες τόσο διαφορετικές και τόσο δυνατές ώστε μου άνοιξε τα μάτια για να ερμηνεύω τον κόσμο διαφορετικά. Τέλος κατάλαβα από πολύ νωρίς ότι ο κόσμος έχει ανάγκες πέρα από την υψηλή ραπτική που απευθύνεται σε λίγους και αναζητάει πιο οικουμενικές αξίες και υφάσματα όπως τα jeans και τα t-shirts.
Πόσο επιδραστική υπήρξε η τεχνολογία στη δουλειά σας και πόσο επηρεάζει το label και τις γραμμές σας σήμερα;
Η τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα του πειραματισμού αλλά είναι πάντοτε σημαντικό να την παντρεύει με παραδοσιακές τεχνοτροπίες. Στην ουσία με την τεχνολογία μπορώ να αναπαράγω τέχνες από το παρελθόν για να μην αφανιστούν και χαθούν στη λήθη. Η τεχνολογία έχει μεγάλη αξία σε ένα κόσμο που βλέπει τις πηγές ενέργειας του να περιορίζονται, μας δίνει τη δυνατότητα να μειώνουμε τα απορρίμματα και να βελτιώνουμε τη μαζική παραγωγή. Ωστόσο δεν πρέπει ποτέ να λησμονούμε την αξία της χειροτεχνίας.
Μπορείτε να μας εξηγήσετε λίγο παραπάνω την κεντρική ιδέα σας να δημιουργείτε κομμάτια χρησιμοποιώντας μόνο ένα κομμάτι υφάσματος;
Από πάντα με ενδιέφερε η απόσταση ανάμεσα στο κορμί και το ύφασμα, πως μπορώ να χρησιμοποιήσω ένα δισδιάστατο στοιχείο για να καλύψω μια τρισδιάστατη φόρμα. Αν δείτε την ιστορία της ανθρωπότητας, από τα χρόνια της αρχαίας Αιγύπτου και μετά μπορείτε να αναγνωρίσετε ότι οι περισσότεροι πολιτισμοί ξεκίνησαν να δημιουργούν ρουχισμό χρησιμοποιώντας ένα κομμάτι υφάσματος μόνο. Ήθελα να πιαστώ από αυτήν την τόσο απλή διαπίστωση και να αναζητήσω τις δυνατότητες της σήμερα χρησιμοποιώντας διαφορετικές τεχνοτροπίες, υφάσματα και είδη τεχνολογίας.
Η έκθεση στο Εθνικό Κέντρο Τέχνης στο Τόκιο καταγράφει ολοκληρωμένα την καριέρα σας ως σχεδιαστή όλα αυτά τα χρόνια. Πως νιώθετε που βλέπετε την πορεία σας εκτεθειμένη στην πληρότητα της κατά αυτό τον τρόπο;
Μου αρέσει μια στο τόσο να αναζητώ και εγώ ο ίδιος διαφορετικά στοιχεία από τη φιλοσοφία και τη δουλειά μου. Η έκθεση αυτή έχει χτιστεί γύρω από τρεις θεματικές. Την ιδέα του A-POC (σσ. ένα ακρωνύμιο της έκφρασης "a piece of cloth", ένα κομμάτι από ύφασμα), τις πιέτες και τη νέα μας γραμμή 132_5. Στην έκθεση φρόντισαν να δείξουν τα θεμέλια επάνω στα οποία χτίσαμε την εξέλιξη μας αλλά αυτό που κυρίως παρουσιάζει είναι όσα ανοίγονται μπροστά μας. Δεν είμαι ιδιαίτερα συναισθηματικός με το παρελθόν. Μου αρέσει να αφοσιώνομαι σε όσα έρχονται.
Ιδρύσατε το Reality Lab το 2007 για να εστιάσετε σε οικολογικά υλικά. Τι έχετε καταφέρει μέσα από τις δραστηριότητες αυτού του πειραματικού εργαστηρίου μέχρι σήμερα; Πως μπορούν οι σχεδιαστές να είναι πιο φιλικοί προς το περιβάλλον με τη δουλειά τους;
Υπάρχουν αναρίθμητές βελτιώσεις όπως η απόφαση εταιριών του χώρου να χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα προϊόντα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Οι σχεδιαστές οφείλουν να επιδεικνύουν ευαισθησία στις ανάγκες και τη φροντίδα της Γης μας. Είναι υποχρέωση μας.
Mε το βλέμμα προς το μέλλον, τι σκοπεύετε να ανακαλύψετε από σήμερα και μετά τόσο εσείς ως σχεδιαστής όσο και ως label;
Θα συνεχίσουμε να ανοίγουμε νέους δρόμους. Επιπλέον σκοπεύω να αφοσιωθώ σε ένα σχέδιο που σκέφτομαι χρόνια τώρα, νοιώθω την ανάγκη να σημιουργήσω ένα εθνικό μουσείο στη χώρα αφιερωμένο εξολοκλήρου στο design. To design μπορεί να κάνει την καθημερινότητα μας πιο πλούσια και ουσιαστική. Η Ιαπωνία έχει πλούσια ιστορία και μεγάλη κουλτούρα γύρω από το σχέδιο και νοιώθω ότι πρέπει να ανοιχθεί αυτός ο διάλογος με το παρελθόν μας και να συνεχίσουμε να τον εξελίσσουμε.
Πότε σκοπεύετε να συνταξιοδοτηθείτε;
Να συνταξιοδοτηθώ; Ποτέ μου! Έχουμε πολλά να καταφέρουμε ακόμη!
Η έκθεση The Miyake Issey Exhibition: The Work of Miyake Issey στο National Art Center του Τόκιο συνεχίζεται μέχρι τις 13 Ιουνίου 2016.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr