Μια διεθνής εικαστική παρουσία: Η πρώτη έκθεση του Πωλ Ντέζμπορο στην Ελλάδα – στη γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή
Οι πίνακες του Πωλ Ντέζμπορο αμφισβητούν τις πιο βασικές παραδοχές μας αναφορικά με τη ζωγραφική. Λόγω της απουσίας του καμβά ή του τελάρου τα έργα του καταργούν τη συμβατική σχέση μεταξύ του υλικού και του μέσου απεικόνισης και συντελούν στην ανάπτυξη μίας σύγχρονης προσέγγισης στη ζωγραφική για να αναδείξουν τη φυσική υλικότητα του χρώματος.
Οι πίνακες του Πωλ Ντέζμπορο αμφισβητούν τις πιο βασικές παραδοχές μας αναφορικά με τη ζωγραφική. Λόγω της απουσίας του καμβά ή του τελάρου τα έργα του καταργούν τη συμβατική σχέση μεταξύ του υλικού και του μέσου απεικόνισης και συντελούν στην ανάπτυξη μίας σύγχρονης προσέγγισης στη ζωγραφική για να αναδείξουν τη φυσική υλικότητα του χρώματος.
Η ζωγραφική πράξη αναδεικνύεται και διατηρείται στην ουσία της απαλλαγμένη από τους περιορισμούς που διαμορφώνουν οι ακμές σε μία επιφάνεια. Οι επιμέρους ζωγραφικές επιστρώσεις απλώνονται μέσα στο χώρο ή πάνω σε μια επιφάνεια, ώστε να ενεργοποιηθούν και να αποκτήσουν ενιαία και αυτόνομη υπόσταση. Τα έργα του ακροβατούν μεταξύ ζωγραφικής, γλυπτικής και εγκατάστασης και η τριπλή τους υπόσταση είναι που προκαλεί τον επαναπροσδιορισμό των ορίων της ζωγραφικής.
Οι φορητές τοιχογραφίες του Πωλ Ντέζμπορο δεν προϋποθέτουν την ύπαρξη συγκεκριμένων προδιαγραφών του χώρου στον οποίο θα τοποθετηθούν. Αντιθέτως, μάλλον λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για τη νοημαδοτότηση του χώρου. Αναλαμβάνουν κυρίαρχο ρόλο, ενεργοποιούν τις επιφάνειες πάνω στις οποίες τοποθετούνται, αφενός με την κατάλυση της ορισμένης τους υπόστασης και αφετέρου με την αυθόρμητη ροή του χρώματος, του φωτός, του βάθους και της σκέψης.
Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τα έργα του Ντέζμπορο, όπου διαφαίνεται μια διαισθητική αντίληψη της αφαίρεσης που συνδυάζεται με μια τεχνική ευχέρεια στην κλασική τεχνοτροπία, θα μας αποκαλυφθεί η παρουσία φωτογραφικών εικόνων από έντυπο υλικό, οι οποίες είναι ενσωματωμένες στον ιστό του κάθε έργου.
Στα έργα του, η εμπορική πτυχή των ενσωματωμένων εικόνων αποδομείται και επαναπροσδιορίζεται για να χρησιμεύσει ως μέσο για την ερμηνευτική ανάγνωση του έργου. Η διαισθητική εικαστική προσέγγιση του Nτέζμπορο στις εικόνες που ανακαλύπτει και χρησιμοποιεί απελευθερώνει τη δυναμική της αφηγηματικής παραμόρφωσης. Ο θεατής, λίγο πριν τη συνειδητή κατανόηση των έργων του, αντιλαμβάνεται την ύπαρξη αναφορών στα διάφορα επίπεδα του έργου, τα οποία αιφνιδιαστικά οδηγούν στον αυτοπροσδιορισμό των νέων εννοιών που αναπαράγονται.
Μία πληθωρική παλέτα με βενετσιάνικα χρώματα, ένα μεγαλειώδες Μπαρόκ και μία ελαφρότητα που αψηφά τη βαρύτητα μοιάζει να διασκεδάζουν με την καυτή μεταλλική κόψη μιας μουσικής φράσης ροκ ή μιας κινηματογραφικής αλληλουχίας, δημιουργώντας μία αυτόνομη εικαστική οντότητα: ένα αισθητικό πεδίο απαλλαγμένο από τα στενά όρια της κατηγοριοποίησης - ένα ζωγραφικό χώρο όπου οι πιο απροσδόκητες εικαστικές συνέργειες συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν για να δημιουργήσουν μία σύγχρονη αφήγηση.
Ο καλλιτέχνης δουλεύει σε ενότητες, τις οποίες αποκαλεί ''Αλμπουμ'', θέλοντας να τονίσει την επίδραση της
αντι-κουλτούρας που επέβαλε η μουσική ροκ-ποπ και των δισκογραφικών επιτευγμάτων των αντίστοιχων συγκροτημάτων, με τα οποία παρομοιάζει την προσέγγισή του στον τρόπο που επεξεργάζεται ο ίδιος την εικόνα.
Η έκθεση Παρερμηνευμένοι Στίχοι (Misheard Lyrics) είναι μία σύνοψη των πρόσφατων ''Αλμπουμ'' του όπου παρουσιάζει μια επιλογή από ''μεμονωμένα κομμάτια'' με έμφαση στο ''Αλμπουμ'' με τίτλο Παλαιότερες Επιρροές (Earlier Influences) που περιέχει έργα που αναδεικνύουν την αισθητική προσέγγιση του καλλιτέχνη αλλά και τον πλήρη έλεγχο μίας φαινομενικά ιδιότυπης τεχνικής.
Eπιμέλεια έκθεσης και κείμενο: Φραντσέσκο Νέβολα, TFA | Teverina Fine Art Για περισσότερες πληροφορίες και υλικό παρακαλούμε επικοινωνήστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση gallery@rebeccacamhi.com ή στα τηλέφωνα 210 5233049 και 6947325711
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr