Τι αγόρασαν οι μεγαλύτεροι συλλέκτες έργων Τέχνης στο lockdown: Εκπληκτικά & πρωτοποριακά, δεν σας αφήνουν ασυγκίνητους (φωτό)
Παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν, οι καλλιτέχνες, οι γκαλερί και οι δημοπρασίες προσαρμόστηκαν
Όταν όλος ο κόσμος ξαφνικά μπήκε σε lockdwon τον Μάρτιο του 2020, ο κόσμος της Τέχνης ξαφνικά «σταμάτησε». Τα μουσεία και οι γκαλερί έκλεισαν τις πόρτες τους για το κοινό, ενώ προγραμματισμένες εκθέσεις και art fairs αναγκάστηκαν να αναβληθούν ή ακόμα και να ακυρωθούν ολοκληρωτικά.
Σε πολλούς τομείς, αυτή η ξαφνική και αναπάντεχη παύση αποτέλεσε τεράστιο πλήγμα στις οικονομικές τους δραστηριότητες. Πολλοί μπορεί να θεώρησαν ότι το ίδιο θα συμβεί και στον τομέα της αγοράς έργων τέχνης. Έτσι και αλλιώς η δυνατότητα για να αγοράσει κανείς έργα τέχνης δια ζώσης δεν υπήρχε πλέον.
Παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν, οι καλλιτέχνες, οι γκαλερί και οι δημοπρασίες προσαρμόστηκαν αμέσως με την καινούργια αυτή πραγματικότητα.
Το 2020 ήταν μια απρόσμενη χρονιά για όλους χωρίς καμία αμφιβολία. Κανένας δεν θα παραξενευόταν αν πολλοί συλλέκτες έργων τέχνης, ήταν λιγότερο ενεργοί υπό τις συνθήκες αβεβαιότητας που επικρατούν.
Παρόλα αυτά όμως για αρκετούς από αυτούς η διαδικασία αγοράς τέχνης online δεν αποτελούσε πρωτόγνωρη εμπειρία. Για μερικούς φυσικά και ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό και απρόσμενο. Όπως και να είχε πάντως, το αποτέλεσμα ήταν, η πανδημία να μην προκαλέσει πλήγμα στον κόσμο της τέχνης, τουλάχιστον όχι όσων αφορά την αγορά έργων τέχνης.
Σε μία τόσο δύσκολη χρονιά πολλοί συλλέκτες ένοιωθαν την ανάγκη, τώρα περισσότερο από ποτέ, να στηρίξουν τους ανερχόμενους καλλιτέχνες. Αρκετοί συλλέκτες μάλιστα, είχαν την ευκαιρία να εξετάσουν πολύ πιο προσεκτικά την τέχνη που υπήρχε διαθέσιμη στην αγορά. Χωρίς βιασύνη και πίεση, παρατηρούσαν με μεγαλύτερο ενδιαφέρον τόσο το έργο όσο και τον ίδιο τον καλλιτέχνη στον οποίον θα επένδυαν.
Ο Arthur Lewis και ο Han Nguyen, δύο συλλέκτες σχετικά νέοι στον χώρο, είπαν: «Η μεγαλύτερη αλλαγή είναι να αφιερώσεις χρόνο για να συνδεθείς όχι μόνο να συλλέξεις. Μας δόθηκε η ευκαιρία να έχουμε απίστευτα σημαντικές συζητήσεις με τους καλλιτέχνες σχετικά με τις πρακτικές τους»
Μερικά από τα έργα που αγοράστηκαν το μέσα στο Lockdown από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες στον κόσμο:
Catherine Opie, Chicken, από τη σειρά “Being and Having,” 1991, αποκτήθηκε από τον Bob Rennie
Φωτογραφία: Regen Projects, Los Angeles
Olafur Eliasson, Visual Mediation, 2017, αποκτήθηκε από τους Elizabeth και Phillip Chun
Lanise Howard, Of an incandescent memory, 2020, αποκτήθηκε από την Beth Rudin DeWoody
Φωτογραφία: Band of Vices
Ron Galella, Steve McQueen taking a break during the shooting of “Papillon”, Jamaica, 1973, αποκτήθηκε από την Nicola Erni
Φωτογραφία: Erni Collection
Jordan Casteel, Golden Girl, 2019, αποκτήθηκε από τους Amanda και Glenn R. Fuhrman
Φωτογραφία: ο καλλιτέχνης και ο Casey Kaplan, New York
Η Τέχνη αναδύεται… online
Δεν ήταν λίγοι οι καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από την κατάσταση που επικρατούσε στον κόσμο, δημιουργώντας συγκλονιστικά έργα τέχνης, τα οποία υπό διαφορετικές συνθήκες να μην είχαν δημιουργηθεί ποτέ ή να μην ήταν διαθέσιμα προς πώληση, σύμφωνα με την Αναστασία Χαμαμτζόγλου και το monopoli.gr.
Σύμφωνα με την συλλέκτρια Li Lin: «Είναι σημαντικό για τους καλλιτέχνες να αισθάνονται ότι το έργο τους είναι σημαντικό ακόμα κι αν δεν μπορούν να κάνουν παραστάσεις ή να παρουσιαστούν σε εκθέσεις τέχνης». Για αυτό τον λόγο, πολλοί συλλέκτες προσπάθησαν να εντοπίσουν αναδυόμενους καλλιτέχνες online με τους οποίους ήθελαν να συνεργαστούν και τελικά να αγοράσουν την τέχνη τους.
Δεν ήταν όμως για όλους εύκολο. «Εάν κάποιος δεν μπορεί να σταθεί μπροστά σε ένα έργο τέχνης, ας μην το αγοράσει», είπαν οι Anne and Wolfgang Titze. Για πολλούς συλλέκτες αυτό λειτουργεί σαν κανόνας όσων αφορά την αγορά έργων τέχνης που θα προσθέσουν στην συλλογή τους. Η εμπειρία θέασης ενός έργου τέχνης απο κοντά, είναι αδιαμφισβήτητα ασύγκριτη με το να το βλέπεις μέσα από μια οθόνη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι για πολλούς συλλέκτες, η διαδικασία αγοράς τέχνης, η οποία οπωσδήποτε πρόκεται για μια σημαντική επένδυση, προϋποθέτει το συναίσθημα που προκύπτει όταν βλέπει κανείς ενα έργο από κοντά.
Cindy Sherman, Untitled, 2019, αποκτήθηκε από τον Δάκη Ιωάννου
Φωτογραφία: Metro Pictures, New York
Christopher Wool, Untitled, 2019, αποκτήθηκε από τον Martin Z. Margulies
Kaws, The Bluff, 2019, αποκτήθηκε από τους Julie και Edward J. Minskoff
Φωτογραφία: Farzad Owrang/©KAWS/Skarstedt, New York
Zanele Muholi, Qiniso, The Sails, Durban, 2019, αποκτήθηκε από τον Louis Norval
Genesis Belanger, One for Me and One for My Friend, 2019, αποκτήθηκε από τον Michael Ovitz
Έργα πολύ γνωστών καλλιτεχνών, μπορεί να είναι διαθέσιμα προς πώληση με μεγαλύτερη ευκολία, εξαιτίας της πανδημίας. Υπό άλλες συνθήκες, μπορεί να είχαν ήδη αγοραστεί ή να είχαν προσφερθεί σε μουσεία. Η θέαση έργων τέχνης μέσα από online viewing rooms, αποτελεί μια νέα πραγματικότητα που πολλοί συλλέκτες θα πρέπει να συνηθίσουν είτε τους αρέσει είτε όχι.
«Με τα διαδικτυακά δωμάτια προβολής, χάνεται η επιρροή ενός έργου τέχνης«. Οι Elham and Tony Salamé προτιμούν να αγοράζουν ένα έργο τέχνης διαδικτυακά αλλά στην συνέχεια να κλείνουν ραντεβού προκειμένου να βιώσουν την εντελώς διαφορετική εμπειρία θέασης του έργου αυτοπροσώπως.
Gisela McDaniel, Nightmare, 2020, αποκτήθηκε από τους Darlene και Jorge M. Pérez
Φωτογραφία: Clare Gatto/η καλλιτέχνης και η Pilar Corrias, London
Yang Fudong, Beyong GOD and Evil – Enemies of Truth 1, 2019,αποκτήθηκε από τον Qiao Zhibing
Φωτογραφία: Ο συλλέκτης Qiao Zhibing
Vaughn Spann, Big Black Rainbow (Smoky Eyes), 2019, αποκτήθηκε από την οικογένεια Rubell
Daniel Buren, Prisms and Mirrors, 2017, αποκτήθηκε από τους Elizabeth και Phillip Chun
Φωτογραφία: Chun Collection
Doug Aitken, Sonic Mountain (Sonoma), 2019, ολοκληρωμένη ανάθεση από τους Mei και Allan Warburg
Τα έργα αυτά δεν αποτελούν παρά ένα μικρό δείγμα από όλα όσα αγοράστηκαν εν μέσω της πανδημίας από μερικούς από τους πιο φημισμένους και αξιοθαύμαστους συλλέκτες έργων τέχνης σε ολόκληρο τον κόσμο. Σε μία δύσκολη, απαιτητική και πάνω απ’όλα διαφορετική χρονιά, ο κόσμος της τέχνης απέδειξε όχι μόνο ότι μπορεί να επιβιώσει ακόμα και να ευδοκημήσει αλλά ίσως και ότι στις πιο σκληρές στιγμές ο κόσμος στρέφεται πάντα στην τέχνη, η οποία λειτουργεί ως καταφύγιο για όλους όσους το επιθυμούν.
Η αγορά έργων τέχνης οπωσδήποτε δεν είναι για όλους. Συνήθως απευθύνεται μόνο προς ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν όλοι να αναγνωρίσουν και να θαυμάσουν τα σπουδαία έργα τέχνης που οι συλλέκτες αυτοί επέλεξαν να αγοράσουν την συγκεκριμένη χρονιά.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr