Μαρία Κάλλας, η εμβληματική Diva: Η καταστροφική σχέση με την μητέρα της, ο ανεκπλήρωτος έρωτας με τον Αριστοτέλη Ωνάση & το ανυπέρβλητο ταλέντο (φωτό & βίντεο)
Καμία δεν μπόρεσε να την φτάσει!
Η Μαρία Κάλλας είναι αναμφισβήτητα μία από τις πλέον εμβληματικές προσωπικότητες του κόσμου της τέχνης και της μουσικής
Έμεινε στην ιστορία για το ταλέντο της, αλλά και για το πόσο δυναμική περσόνα ήταν.
Δικαίως την αποκαλούσαν Diva.
Πεισματάρα, ισχυρογνώμων και ευερέθιστη , είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά που μας βοηθούν να σκιαγραφήσουμε την προσωπικότητα της.
Η αρχή και η καταστροφική σχέση με την μητέρα της
Η Μαρία Κάλλας γεννήθηκε στο νοσοκομείο Φλάουερ Χόσπιταλ της 5ης Λεωφόρου του Μανχάταν στις 2 Δεκεμβρίου 1923, από Έλληνες γονείς, τον Γεώργιο Καλογερόπουλο από το Νεοχώρι Ιθώμης Μεσσηνίας και την Ευαγγελία Δημητριάδου από τη Στυλίδα Φθιώτιδος.
Στο πιστοποιητικό γεννήσεώς της αναγράφεται το όνομα Σοφία Καικιλία Κάλος· ο πατέρας της είχε αρχικώς αλλάξει το οικογενειακό επίθετο σε «Κάλος», αργότερα, όμως, το μετέτρεψε σε «Κάλλας» για λόγους ευφωνίας.
Οι γονείς της πριν από την Μαρία απέκτησαν έναν γιο, τον Βασίλη και μια ακόμα κόρη την Τζάκι.
Ο γιος αρρώστησε και πέθανε από μηνιγγίτιδα. Όταν η μητέρα της έμεινε για τρίτη φορά έγκυος περίμενε αγόρι.
Το τρίτο παιδί όμως δεν ήταν αγόρι, αλλά η Μαρία.
Η μητέρα της, Ευαγγελία απογοητεύτηκε και μάλιστα λένε πως τις πρώτες μέρες δεν ήθελε να βλέπει καν το μωρό.
Κάπως έτσι ξεκίνησε η καταστροφική σχέση με την μητέρα της.
Οι γονείς όταν έφυγαν από την Ελλάδα για την Αμερική ξεκίνησαν να έχουν πολλούς τσακωμούς.
Η ασυμφωνία χαρακτήρων ήταν φανερή.
Η μητέρα της Κάλλας είχε βλέψεις για κοινωνική ανέλιξη και καλλιτεχνική αναγνώριση, κάτι που στερήθηκε ως νεαρή, ενώ ο πατέρας της είχε πιο περιορισμένες επιθυμίες και ελάχιστο ενδιαφέρον για τις τέχνες.
Η καθοδική πορεία του γάμου συνεχίστηκε και τον Μάιο του 1937 η μητέρα της πήρε την ίδια και την αδελφή της και επέστρεψαν στην Αθήνα.
Πολυκατοικία Παπαλεονάρδου στην οδό Πατησίων 61, σχεδιασμένη το 1925 από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Κιτσίκη. Σε αυτό το κτίριο έζησε η Μαρία Κάλλας από το 1937 ως το 1945
Η σχέση της Κάλλας με τη μητέρα της συνέχισε να επιδεινώνεται κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα και στην κορυφή της καριέρας της έγινε θέμα δημοσίου ενδιαφέροντος.
Το 1956, μετά από μια δημοσίευση του περιοδικού Time με κεντρικό θέμα τη σχέση αυτή άναψαν τα αίματα.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Time, η Κάλλας είχε κατηγορήσει δημοσίως τη μητέρα της ότι την εξανάγκαζε να τραγουδάει, γεγονός που οδήγησε στη σταδιακή καταστροφή της παιδικής της ηλικίας:
«Η αδερφή μου ήταν λεπτή και όμορφη και φιλική και η μητέρα μου πάντοτε την προτιμούσε. Εγώ ήμουν το ασχημόπαπο, παχουλή και άχαρη και καθόλου δημοφιλής. Είναι άκαρδο να κάνεις ένα παιδί να νιώθει άσχημο και ανεπιθύμητο […]. Δεν θα τη συγχωρήσω ποτέ που μου αφαίρεσε την παιδική μου ηλικία. Κατά τη διάρκεια όλων των χρόνων που θα έπρεπε να παίζω και να μεγαλώνω, εγώ τραγουδούσα ή έβγαζα λεφτά. Όλα όσα έκανα για εκείνους ήταν κυρίως καλά και όλα όσα έκαναν σε εμένα ήταν κυρίως κακά».
Γενικά η μητέρα της δεν σταματούσε να της κάνει την ζωή δύσκολη…
Στην κατοχή τους «έπνιγε» η φτώχεια, έτσι για την μητέρα της η λύση ήταν μία.
Την έβαζε να τραγουδά για Γερμανούς και Ιταλούς κατακτητές για να διασφαλίσει χρήματα και φαγητό.
Της στέρησε την παιδική ηλικία.
Παίνευε μόνο την αδελφή της, την Τζάκι την ψηλή, όμορφη με τις κατακτήσεις.
Από την άλλη η Μαρία ένιωθε χαμένη, εγκαταλελειμμένη, στερημένη από αγάπη, τρυφερότητα και παιδική ηλικία, είχε ως μόνη διέξοδο το φαγητό και το τραγούδι.
Δεν της άρεσε όμως να την εξαναγκάζουν, όπως έκανε η μητέρα της.
Σε μια προσπάθεια βελτίωσης της σχέσης τους η ανερχόμενη, τότε, μονωδός πήρε τη μητέρα της μαζί της κατά την πρώτη της επίσκεψη στο Μεξικό το 1950, αλλά εκεί αναβίωσαν οι παλιές προστριβές, με αποτέλεσμα οι δυο τους να μην ξανασυναντηθούν ποτέ έκτοτε. Αργότερα, με αφορμή ορισμένα υβριστικά γράμματά της, η Κάλλας σταμάτησε διά παντός την επικοινωνία με τη μητέρα της.
Και μέχρι η Diva να πεθάνει δεν είχε επαφές με την μητέρα της.
Γνωστό είναι άλλωστε πως η μητέρα της έμαθε για το θάνατό της από τις ειδήσεις.
Μουσική εκπαίδευση
Η Μαρία Κάλλας ήταν τυχερή, καθώς όταν γύρισε από την Αμερική στην Αθήνα, η Iσπανίδα σοπράνο κολορατούρα και καθηγήτρια μονωδίας, Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, την δέχτηκε ως μαθήτρια της και της έμαθε τα πάντα.
Η Ελβίρα ντε Ιντάλγκο ήταν εδώ λόγω ενός ξαφνικού έρωτα με έναν Έλληνα.
Η ντε Ιντάλγκο αποκάλεσε την Κάλλας ένα «φαινόμενο», επισημαίνοντας ότι παρακολουθούσε τα μαθήματα όλων των φωνών —υψίφωνους, μεσόφωνους, τενόρους κ.α.— φτάνοντας στο ωδείο με τον πρώτο και αποχωρώντας με τον τελευταίο μαθητή.
Η Μαρία άκουγε την καθηγητριά της, χωρίς να παρεκκλίνει ούτε λίγο, ήταν απόλυτα πειθαρχημένη.
Για αυτή τα μαθήματα ήταν μια διέξοδος από το σπίτι της και την μητέρα της.
Ο γάμος με τον Μενεγκίνι
Το 1947, λίγο μετά την άφιξή της στη Βερόνα σε ηλικία 23 ετών, η Κάλλας γνώρισε τον Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι, έναν αρκετά μεγαλύτερό της πλούσιο και φιλόμουσο βιομήχανο με τον οποίον συνήψαν δεσμό, ο οποίος επισημοποιήθηκε με τον γάμο τους στις 21 Απριλίου 1949.
Ο Μενεγκίνι είχε οικογένεια, η οποία επέκρινε τον δεσμό τους, αλλά εκείνος την είχε ερωτευτεί παράφορα.
Η Κάλλας τον έβλεπε περισσότερο σαν πατέρα και μέντορα, καθώς δεν είχε ιδιαίτερες σχέσεις ποτέ με τον δικό της.
Μέχρι τον χωρισμό τους δέκα χρόνια αργότερα, ο Μενεγκίνι έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διευθέτηση πολλών πτυχών της καριέρας της.
Θα λέγαμε πως ήταν ο μανατζέρ της, της κανόνιζε τα πάντα, όλες τις συναυλίες και όλα τις εμφανίσεις.
Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των κορυφαίων ετών της σταδιοδρομίας της, η υψίφωνος παρουσιαζόταν ως Maria Meneghini Callas («Μαρία Μενεγκίνι Κάλλας»).
Η απώλεια κιλών
Η Μαρία μέχρι να χωρίσει με τον Ιταλό βιομήχανο ακόμα είχε τα κιλά και ήταν κάπως άχαρη.
Από το 1953 ως τις αρχές του 1954 έχασε περισσότερα από 30 κιλά.
Με εξαντλητικές δίαιτες και τεχνικές κατάφερε να γίνει η πιο κομψή καλλιτέχνιδα επί σκηνής.
Ως και σήμερα, διατυπώνονται διάφορες εικασίες για τον τρόπο με τον οποίον αδυνάτισε, η ίδια όμως δήλωσε ότι επρόκειτο για το αποτέλεσμα μιας λιτής διατροφής.
Άλλο ένα σημείο στην πορεία που έδειξε πόσο πεισματάρα ήταν και ότι με τίποτα δεν θα το έβαζε κάτω.
Η θυελλώδης σχέση με τον Ωνάση
Τον Σεπτέμβριο του 1957, σε ένα πάρτι που είχε διοργανώσει η ίδια, η κοσμική Έλσα Μάξγουελ σύστησε την Κάλλας στον Έλληνα εφοπλιστή και επιχειρηματία Αριστοτέλη Ωνάση.
Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος.
Του Αριστοτέλη του άρεσαν οι δυναμικές γυναίκες και η Μαρία είχε ανάγκη από έναν διακεκριμένο μεγαλύτερο άνδρα.
Όμως ήταν και οι δυο ακόμα παντρεμένοι, ο Ωνάσης με την μητέρα των παιδιών του Τίνα Λιβανού και η Κάλλας με τον βιομήχανο.
Εν καιρώ, η γνωριμία τους εξελίχθηκε σε μια πολυσυζητημένη σχέση.
Το 1959, μετά από δέκα χρόνια γάμου, η Κάλλας άφησε τον Μενεγκίνι.
Η σχέση τους ήταν γεγονός για όλα τα πρωτοσέλιδα. Δυο έντονοι άνθρωποι, οι οποίοι ερωτεύτηκαν παθιασμένα .
Παρά την πιθανή βλέψη της να παντρευτεί τον Ωνάση ή, έστω, να συμβιώσουν κατά αποκλειστικότητα, η σχέση τους, τουλάχιστον η ρομαντική, έληξε δύο χρόνια αργότερα το 1968 όταν εκείνος την άφησε αιφνιδίως για να παντρευτεί τον Οκτώβριο του ίδιου έτους την Τζάκι Κέννεντι, χήρα του δολοφονηθέντος Αμερικανού Προέδρου Τζον Φ. Κέννεντυ.
Οι συναντήσεις τους, όμως δεν σταμάτησαν, καθώς αραιά και που βρισκόντουσαν στο Παρίσι όπου έμενε η Μαρία.
Όλοι λένε πως ο χωρισμός τους, ήταν που αποτελείωσε την Κάλλας.
Είναι πολύ άδικο να μιλάμε έτσι για μια τόσο εμβληματική περσόνα.
Η Μαρία Κάλλας ερωτεύτηκε τον Αριστοτέλη Ωνάση ναι, και παρέμεινε κάπως ανεκπλήρωτος ο ερωτάς τους.
Είχε όμως ζήσει τόσα που δεν θεωρώ ότι θα κατέρρεε για μια σχέση, όσο ωραία ή έντονη και να ήταν.
Ο θάνατος στο Παρίσι
Η Μαρία ζούσε κάπως απομονωμένη από το 1975 στο διαμέρισμά της στο Παρίσι με μόνη συντροφιά την οικονόμο της, Μπρούνα, και τον μπάτλερ της, Φερούτσιο με τους οποίους είχε αναπτύξει και μια δυνατή φιλία.
Δυστυχώς πέθανε από καρδιακή προσβολή στο διαμέρισμά της στο Παρίσι στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, σε ηλικία 53 ετών.
Πολύ νέα…
Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου 1977 στον Ελληνορθόδοξο Καθεδρικό Ναό του Αγίου Στεφάνου της οδού Ζωρζ Μπιζέ στο Παρίσι, παρουσία της αδερφής της, Τζάκι, της φίλης της, Γκρέις Κέλι, της Καρολίνας του Μονακό και άλλων προσωπικοτήτων.
Σύμφωνα με τη φίλη της, πιανίστα Βάσω Δεβετζή, η επιθυμία της ήταν να αποτεφρωθεί και οι στάχτες της να σκορπιστούν στο Αιγαίο Πέλαγος.
Παρά ταύτα, η σορός της αποτεφρώθηκε στο Κοιμητήριο του Περ-Λασαίζ, το μεγαλύτερο του μητροπολιτικού Παρισιού. Δύο έτη αργότερα, τον Ιούνιο του 1979, έπειτα από μια σύντομη τελετή, ο τότε Υπουργός Πολιτισμού Δημήτρης Νιάνιας σκόρπισε την τέφρα της από πυραυλάκατο που έπλεε στον Σαρωνικό κόλπο.
Το όνομα της Μαρίας Κάλλας θα είναι για πάντα συνδεδεμένο με την όπερα, όχι μόνο όμως.
Η Μαρία Κάλλας εκτός από την απόλυτη diva, την κομψή γυναίκα και μεγάλο ταλέντο ήταν το κορίτσι που δεν έλαβε αγάπη από την οικογενειά της και πόσο μάλλον από την μητέρα της, όμως δεν το έβαλε κάτω στην αγάπη και τον έρωτα και ας την απογοήτευσαν.
Ήταν το κορίτσι που πήρε την απόφαση να αφοσιωθεί στην τέχνη της και δεν άφησε κανέναν να την επηρεάσει, να την καταβάλλει, τουναντίον με αυτοπεποίθηση και σκληρή δουλειά κατέκτησε την κορυφή.
Το μεγάλο είδωλο της όπερας.
Είναι άδικο, λοιπόν, να λέμε ότι τα κατάφερε χάρη στο Μενεγκίνι ή ότι η ζωή της διαλύθηκε όταν την άφησε ο Ωνάσης.
Μέσα από δυσκολίες, τραύματα και άγχη ανέτειλε το άστρο της και κατάφερε παρά τη διεθνή αναγνώριση και τις τιμές να παραμείνει αυθόρμητη, ειλικρινής, έντονη και ταπεινή.
Έφη Γάκη
Φωτογραφίες: instagram
Διαβάστε ακόμα: Αποκλειστικό: Η ερωτική επιστολή της Μαρίας Κάλλας στον Αριστοτέλη Ωνάση για πρώτη φορά στο διαδίκτυο- "Είμαι δική σου - Κάνε με ότι θες" (φωτό)
Διαβάστε ακόμα: Σπάνια συγκλό vintage φωτό: Μαρία Κάλλας-Γκρέις Κέλλυ μαζί σε βραδινή έξοδο -Οι γούνινες ετόλ & οι άψογοι κότσοι της εποχής
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr