Από ποια ηλικία να σου παίρνουν το δίπλωμα οδήγησης; Πολλά «ΚΑΠΗ» κινούνται ατάραχα, με ανύπαρκτη αίσθηση χώρου - Αγκυλωμένα στο τιμόνι
Το πρόσφατο περιστατικό με την 88χρονη που πήρε σβάρνα το μισό Νέο Ψυχικό επαναφέρει το ερώτημα αν από κάποια ηλικία και μετά πρέπει η Πολιτεία να σου αρνείται το δίπλωμα
Ενας νεκρός, τραυματίες, σπασμένες λεκάνες και θώρακες είναι ο μέχρι στιγμής απολογισμός της φονικής διαδρομής της ηλικιωμένης γυναίκας που μπήκε στο αντίθετο ρεύμα σε κεντρικό σημείο των βορείων προαστίων και άφησε πίσω της συντρίμια, αφού, όπως είπε, πάτησε γκάζι αντί για φρένο.
Γράφεται ότι το δίπλωμά της θα έληγε φέτος το καλοκαίρι. Δηλαδή τυπικά ήταν οκέι.
Ομως η τυπικότητα δεν αρκεί με όλα όσα βλέπουμε γύρω μας οδηγώντας. Και δεν χρειάζεται να είσαι, για παράδειγμα, η εν ενεργεία 77χρονη οδηγάρα που λέγεται Βάλτερ Ρερλ, πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής και εν ενεργεία σύμβουλος διακεκριμένης σπορ εταιρείας, για να εντοπίσεις ηλικιωμένους οδηγούς που κινούνται στο δικό τους σύμπαν.
Λίγο παρατηρητικός να είσαι, βλέπεις πολλά «ΚΑΠΗ» να κινούνται ατάραχα, με ανύπαρκτη αίσθηση χώρου ή αντίληψης αποστάσεων. Αγκυλωμένα στο τιμόνι. Ετοιμα για την κρυονική.
Γράφει ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος στο Protagon.gr
Προσπερνάς από δίπλα και μόνο από τη στάση σώματος και το μηδενικό σκανάρισμα του βλέμματός τους καταλαβαίνεις ότι οδηγούν σαν να μην υπάρχει περιβάλλον. Τι σώζει πολλούς από τους ηλικιωμένους και υπέργηρους οδηγούς στους δρόμους της Αθήνας; Συνήθως ότι πηγαίνουν αργά, βασανιστικά αργά, έως ατάραχα.
Οπως η ηλικιωμένη κυρία που συνάντησα προχθές, κολλημένη στην αριστερή λωρίδα. Μας πήγαινε όλους «καρότσι», από το τέλος της Σταδίου ως το Σύνταγμα – απελευθέρωση στο τέλος της Φιλελλήνων. Και τι έκπληξη, ε; Οδηγούσε ένα Subaru WRX STi. Ο μπόξερ αγκομαχούσε, ο βαθιά πατημένος συμπλέκτης με βαθιά πατημένο το γκάζι ακουγόταν στον αέρα και από πίσω μπινελίκωνε κορνάροντας όλος ο κόσμος. Χαμπάρι…
Προτίμησα να μην ασκήσω το bullying του δρόμου, εξοπλισμένος, ως όφειλα, με υπομονή. Την προσπέρασα βγαίνοντας προς Στύλους Ολυμπίου Διός και της έριξα μια τελευταία ματιά. Ηταν μακάρια. Ανυποψίαστη. Μόνο το Subaru ήξερε τι τράβαγε μαζί της.
Για να επιστρέψουμε στην αφορμή, προφανώς δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες του σφοδρού συμβάντος στο Νέο Ψυχικό που άφησε πίσω του ένα νεκρό και σακατεμένο κόσμο – δεν περιλαμβάνω, για ευνόητους λόγους, τις όποιες αστικές ζημίες σε αυτοκίνητα και δίτροχα. Ομως το να μπερδεύεις τα μπούτια σου και αντί για φρένο να πατάς γκάζι είναι δείγμα σοβαρής και επικίνδυνης ανικανότητας. Τι κι αν το δίπλωμά της ήταν τυπικά ακόμη σε ισχύ; Σάμπως υπάρχει κάποιος σοβαρός ελεγκτικός μηχανισμός που θα εμπόδιζε την οδηγό του ογκώδους, όπως γράφεται, SUV να συνεχίσει να οδηγεί και μετά το καλοκαίρι;
Ή με ποιον ακριβώς τρόπο εφαρμόζεται ο προβλεπόμενος επανέλεγχος της ικανότητας οδήγησης ανά τρία χρόνια μετά τα 65 χρόνια και ανά δύο χρόνια μετά τα 80; Αν τύχει και σε πιάσουν, έτυχε. Και ποιος τροχαίος σταματάει για έλεγχο έναν ογδοντάρη που συνήθως πάει αργά, δεν κάνει παντιλίκια, δεν προκαλεί και δεν κάνει σλάλομ στις λωρίδες; Ομως να που η φιλήσυχη εικόνα συχνά ανατρέπει τις προβλέψεις και μένεις με ένα μακελειό στο Ψυχικό.
Για να το κλείνω: υποτίθεται πως τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, όταν φτάσουν στο επίπεδο εκείνο που δεν θα έχει παρέμβαση ο οδηγός και απλώς θα σε πηγαίνει το αυτοκίνητο στον προορισμό σου, θα λύσουν τέτοια επώδυνα περιστατικά. Θα του «λες» πού θες να σε πάει και αυτό θα «υπακούει». Δεν θα μπαίνει στο αντίθετο ρεύμα. Δεν θα μπερδεύει το γκάζι με το φρένο. Δεν θα τρέχει πάνω από τα όποια όρια. Εντάξει, με μερικούς νεκρούς μέχρι να ωριμάσει η τεχνολογία. Ποιος θα τους θυμάται;
Προσδοκώ ότι είναι αντιληπτή η επιφύλαξη και, παρακαλώ, μη σπεύσετε να με θεωρήσετε υπέρμαχό τους. Η κουβέντα είναι μεγάλη και δεν τελειώνει σε ένα άρθρο. Αποτυπώνει, ωστόσο, την τάση που ίσως κριθεί αναγκαία, έτσι όπως μαζευτήκαμε πολλοί σε λίγο χώρο, παρέα με ημίτρελους, κερατωμένους, φαρμακωμένους ή απλώς εξοντωτικά κουρασμένους μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά και «κάψιμο» από τα αμέτρητα ψηφιακά task.
Ταυτόχρονα θα έχουμε απεμπολίσει ένα ζωτικό κομμάτι από την πίτα της ελευθερίας μας. Με όποια χαρά, ρίσκο ή και θανατικό συνεπάγεται αυτή. Ιν δε μιντάιμ, μήπως θα πρέπει να σταματά η Τροχαία και τους πιο ανυποψίαστους παραβάτες; Εξήντα πέντε και άνω λέγεται το τάργκετ γκρουπ.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr