Έγγραφο-«βόμβα» Σόιμπλε για το ελληνικό χρέος
Σοβαρά ερωτήματα για το τι πραγματικά συμφωνήθηκε στο τελευταίο Eurogroup, για την αξιοπιστία του προγράμματος, για τους όρους που καλείται να εκπληρώσει η Ελλάδα και, βεβαίως, για το ποιος λέει τελικά την αλήθεια στους πολίτες εγείρουν τα κρίσιμα έγγραφα του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών που έφερε στο φως της δημοσιότητας η Realnews.
Σοβαρά ερωτήματα για το τι πραγματικά συμφωνήθηκε στο τελευταίο Eurogroup, για την αξιοπιστία του προγράμματος, για τους όρους που καλείται να εκπληρώσει η Ελλάδα και, βεβαίως, για το ποιος λέει τελικά την αλήθεια στους πολίτες εγείρουν τα κρίσιμα έγγραφα του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών που έφερε στο φως της δημοσιότητας η Realnews.
Τα δύο κείμενα, τα οποία έχει στην κατοχή της η Realnews -οι επιστολές του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε προς τον πρόεδρο του γερμανικού Κοινοβουλίου Νόρμπερτ Λάμερτ και τους επικεφαλής των κοινοβουλευτικών ομάδων των κομμάτων, σε απάντηση ερωτήσεων του SPD- προκαλούν σύγχυση ως προς τους στόχους και τις εκτιμήσεις των εταίρων μας, αλλά δεν επιτρέπουν αμφιβολίες σε ό,τι αφορά το εύρος και το βάθος των ελέγχων που σκοπεύουν να μας επιβάλουν.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις μετά το Eurogroup, ο στόχος για το χρέος διαμορφώθηκε στο 124% για το 2020 και κάτω του 110% για το 2022. Στη δισέλιδη επιστολή του, ωστόσο, προς τους επικεφαλής των Κ.Ο. της Μπούντεσταγκ εν όψει της ψήφισης, προχθές, του ελληνικού πακέτου, ο Β. Σόιμπλε κάνει λόγο για στόχο 126,6% για το 2020 -διαφορά που ισοδυναμεί με απόκλιση περίπου 5 δισ. ευρώ- και 115% για το 2022.
Στην ίδια επιστολή ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών αιτιολογεί την αντίθεση της κυβέρνησης στο ενδεχόμενο νέου «κουρέματος», αναφέροντας ότι «δεν θα καθίστατο δυνατή η συνέχιση του εν λόγω προγράμματος διάσωσης με τη μορφή που έχει σήμερα» και ότι «η εξασφάλιση των δανείων προς την Ελλάδα προϋποθέτει εγγυήσεις για τη Γερμανία σε ό,τι αφορά την αποπληρωμή των εν λόγω δανείων». Οι εγγυήσεις αυτές, συνεχίζει ο Β. Σόιμπλε, θα πρέπει να διασφαλίζουν το ελάχιστο δυνατό ρίσκο για τη Γερμανία. Στην παράγραφο 7 του εγγράφου διευκρινίζεται ότι «η προσφορά για την επαναγορά του χρέους θα αφορά όλους όσοι εμπλέκονται στην αγορά ελληνικών ομολόγων, και γι’ αυτό θα συμπεριληφθούν και οι ιδιώτες ομολογιούχοι». Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρη η αναφορά σε τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και μικροομολογιούχους, που θα υποστούν για ακόμη μία φορά απώλειες. Στην παράγραφο 9 δηλώνεται κατηγορηματικά ότι «μια παράταση του προγράμματος για δύο χρόνια δεν ισχύει», αλλά η παράταση αφορά «τους στόχους υλοποίησης, προκειμένου να δοθεί στην Ελλάδα περισσότερος χρόνος για την οικονομική αναπροσαρμογή της μεγαλύτερης από την αναμενόμενη ύφεση». Το μίνιμουμ πλεόνασμα θα πρέπει να επιτευχθεί έως το 2016, αντί για το 2014, αναφέρεται, αλλά τονίζεται ότι «επιμήκυνση του προγράμματος δεν προκύπτει από όλα αυτά», στοιχείο που καταρρίπτει και τον όποιο ισχυρισμό για ενδεχόμενη χαλάρωση της λιτότητας στο ορατό μέλλον.
Στο ίδιο έγγραφο καταδεικνύεται ακόμη η αδυναμία της Ελλάδας να απορροφήσει διαθέσιμα κοινοτικά κονδύλια. Παρά το γεγονός ότι η εθνική συμμετοχή περιορίστηκε δραστικά, επισημαίνεται ότι από τα 20,4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2007-2013 η Αθήνα έχει απορροφήσει μόλις τα 7,1 δισ. ευρώ. Για τη διετία 2012-13 διατίθενται 13,4 δισ. ευρώ και, σύμφωνα με τον Β. Σόιμπλε, «ο στόχος που έχει τεθεί για την απορρόφηση των συμφωνημένων ποσοστών αυξήθηκε».
Ασφυκτική εποπτεία
Η γερμανική κυβέρνηση είχε καταστήσει εξαρχής σαφές ότι η όποια νέα βοήθεια προς την Ελλάδα θα πρέπει να συνδέεται με ασφυκτική επιτήρηση και εγγυήσεις. Ο έλεγχος που έχει συμφωνηθεί να ασκηθεί στην υλοποίηση των όρων του προγράμματος περιγράφεται λεπτομερώς στην εννιασέλιδη επιστολή του Γερμανού υπουργού Οικονομικών προς τον πρόεδρο του Κοινοβουλίου της χώρας του και δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας για τις προθέσεις των δανειστών μας. Όπως τονίζεται, οι αλλαγές περιέχουν «βελτιωμένη καθοδήγηση του προγράμματος» και εκταμίευση της δανειακής δόσης σε... δόσεις, ώστε να συνδεθούν οι έλεγχοι που έχουν ήδη σχεδιαστεί με τα περαιτέρω βήματα. Η εκταμίευση των 9,3 δισ. ευρώ που έχει προγραμματιστεί για το α’ τρίμηνο του επόμενου έτους δεν είναι δεδομένη, αλλά εξαρτάται από την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων, που θα προσδιοριστούν σε μνημόνιο κατανόησης (MoU) ως «ορόσημα». Ενδεικτικά αναφέρεται η εφαρμογή της φορολογικής μεταρρύθμισης ήδη τον Ιανουάριο του 2013. Στο κείμενο περιλαμβάνονται αναλυτικά και τα προαπαιτούμενα (prior actions), μεταξύ των οποίων η ένταξη 2.000 δημοσίων υπαλλήλων σε καθεστώς εφεδρείας έως το τέλος του 2012, το άνοιγμα όλων των επαγγελμάτων, οι αλλαγές στα εργασιακά και οι ρήτρες αναπλήρωσης στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι.
Ιδιαίτερη μνεία κάνει ο Β. Σόιμπλε στον ειδικό λογαριασμό, ο οποίος, όπως εξηγεί, θα αναπτυχθεί περαιτέρω σε «βελτιωμένο λογαριασμό ελέγχου», όπου θα μεταφέρονται αυτομάτως τα έσοδα των ιδιωτικοποιήσεων, τα πλεονάσματα και το 30% των εσόδων που θα υπερβαίνουν τους στόχους - άρα, ακόμη και από ενδεχόμενη επιτυχία δεν θα επωφεληθούν άμεσα οι Έλληνες. «Κάθε βήμα θα ελέγχεται ενδελεχώς σε ό,τι αφορά τις συνέπειές του», καθησυχάζει ο Β. Σόιμπλε, ο οποίος ξεκαθαρίζει και τους όρους για τις ελαφρύνσεις που αποφάσισε το Eurogroup. «Μόνο υπό την προϋπόθεση πραγματικής εφαρμογής των συμφωνηθέντων μεταρρυθμιστικών μέτρων κατά την περίοδο του προγράμματος και πέρα από αυτήν», αναφέρει, ενώ σε ό,τι αφορά μελλοντικές ελαφρύνσεις, θέτει ως όρο την πλήρη υλοποίηση του προγράμματος και την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος. Μόνο τότε η ευρωζώνη «δίνει ελπίδες ότι, εάν χρειαστεί, θα λάβει υπόψη της ενδεχομένως τη λήψη περαιτέρω μέτρων», όπως η μείωση της υποχρέωσης συγχρηματοδότησης των κοινοτικών προγραμμάτων ή και η μείωση των επιτοκίων του πρώτου δανείου, επισημαίνεται στην επιστολή.
Δείτε σε PDF το δημοσίευμα της Realnews
Πηγή: real.gr
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr