Αθηνά Μαξίμου: Μιλά για το απόλυτο πάθος και τα σχέδια της με τον αγαπημένο της Αιμίλιο Χειλάκη
Η Αθηνά Μαξίμου αποκαλύπτει το σκοτεινό πρόσωπο του έρωτα, ερμηνεύοντας τον μονόλογο «Βασιλική» της Βάσως Νικολοπούλου. Μιλά στο clickatlife.gr για το απόλυτο πάθος αλλά και για τα μελλοντικά θεατρικά της σχέδια με τον αγαπημένο της Αιμίλιο Χειλάκη.
Η Αθηνά Μαξίμου αποκαλύπτει το σκοτεινό πρόσωπο του έρωτα, ερμηνεύοντας τον μονόλογο «Βασιλική» της Βάσως Νικολοπούλου. Μιλά στο clickatlife.gr για το απόλυτο πάθος αλλά και για τα μελλοντικά θεατρικά της σχέδια με τον αγαπημένο της Αιμίλιο Χειλάκη.
Η Αθηνά Μαξίμου κάνει ένα μικρό διάλειμμα λόγω εορτών και από τις 13 Μαϊου ξαναρχίζει τις εμφανίσεις της, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Nέο Ελληνικό Θέατρο του Γιώργου Αρμένη, σε μια σόλο ερμηνεία υψηλών απαιτήσεων. Η ηθοποιός, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Λίνας Ζαρκαδούλα, ακροβατεί στο τεντωμένο σχοινί έντονων συναισθημάτων που κυμαίνονται από την οργή και το πάθος για εκδίκηση, ως την άνευ όρων λατρεία.
Ο ψυχισμός της «Βασιλικής», της ηρωίδας της νουβέλας της Βάσως Νικολοπούλου δεν φωτίζει απλώς μια προσωπική τραγωδία αλλά συμπυκνώνει, μέσα από έναν παραληρηματικό, ενίοτε ποιητικό λόγο, το δράμα κάθε ερωτευμένου, όταν τα «μάγια» τελειώσουν.
Το βιβλίο της Βάσως Νικολοπούλου είχε κυκλοφορήσει πριν τρία χρόνια από τις εκδόσεις Πόλις και ήταν υποψήφιο για το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος αλλά και για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα του περιοδικού «Διαβάζω».
«Πρωτοδιάβασα το κείμενο όταν μου το έδωσε η Λίνα Ζαρκαδούλα και το βρήκα πολύ δυνατό. Συνήθως, όταν κανείς διαβάζει κάτι και έχει στο μυαλό του ότι θα γίνει θεατρική παράσταση, το αντιμετωπίζει με διαφορετικό μάτι. Όμως, εγώ τουλάχιστον, προσπαθώ να αφεθώ σε αυτό μου προκαλεί το έργο, πολύ ανοιχτά και γενναιόδωρα, σχεδόν αθώα. Δεν μπαίνω στη διαδικασία δηλαδή να πω γιατί μου αρέσει, αφήνομαι να με συνεπάρει. Η αλήθεια είναι ότι συγκινήθηκα πάρα πολύ και είπα στη Λίνα είμαι μαζί σου πάμε να το κάνουμε. Αυτή ήταν η πρώτη αίσθηση. Όλα τα υπόλοιπα ήρθαν σιγά-σιγά κάνοντας πρόβες», σχολιάζει η Αθηνά Μαξίμου.
Ο έρωτας της Βασιλικής είναι σφοδρός, μακροχρόνιος και απαγορευμένος. Ο Φάνης, ο αγαπημένος της ξάδελφος, «μυεί» την ηρωίδα στις ερωτικές συνευρέσεις πίσω από την κουρτίνα της αποθήκης, όταν εκείνη είναι μόλις 13 ετών.
Είκοσι πέντε χρόνια μετά την εγκαταλείπει για χάρη μιας άλλης γυναίκας, για την προοπτική μιας «φυσιολογικής» οικογενειακής ζωής. Η Βασιλική όμως αδυνατεί να υπάρξει μακριά του. Λέξη-κλειδί στη χειμαρρώδη εξομολόγησή της είναι η ελευθερία: «Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι στην αρχή η Βασιλική αναφωνεί άθλιε δεν ξέρω τι να κάνω την ελευθερία που μου δίνεις και μετά η ίδια φράση γίνεται άθλιε δεν θέλω την ελευθερία που μου δίνεις. Είναι λίγο ίδιον του έρωτα αυτή η φάση. Όταν κάποιος είναι πολύ ερωτευμένος και έχει επενδύσει σχεδόν όλη του τη ζωή σε έναν άνθρωπο, έρχεται κάποια στιγμή που καταλαβαίνει ότι δεν έχει δική του ζωή. Η ζωή του είναι ο άλλος και ό, τι του προσφέρει. Είναι σαν να έχει αφομοιωθεί στη ζωή του συντρόφου του, σαν να μην έχει ζωή ή δικές του επιθυμίες. Νομίζω ότι το παθαίνουν όσοι ερωτεύονται πολύ βαθιά. Δεν τους απασχολεί η έννοια της προσωπικής ελευθερίας, θέλουν να εγκλωβιστούν μέσα στον άλλο, να γίνουν ένα» υποστηρίζει η Αθηνά Μαξίμου.
Η μαγεία του απόλυτου έρωτα
Το πάθος της Βασιλικής θάμπωνε όλες τις υπόλοιπες γκρίζες εικόνες του βίου της: την άνευρη καριέρα στο δημόσιο, την απουσία του πατέρα, το αλτσχάιμερ της μητέρας, την αυτοκαταστροφική ανωριμότητα του αδελφού. «Όταν βιώσει κανείς ένα αίσθημα τόσο βαθύ και ολοκληρωτικό, ορισμένες φορές χάνει την ταυτότητά του και αυτό νομίζω ότι είναι σύνηθες στον έρωτα. Είναι αυτό που λένε κάποιοι άλλοι ότι ο έρωτας σε τυφλώνει. Δεν νομίζω ότι ο έρωτας είναι τυφλός, απλώς νιώθεις τόσο πολύ την ανάγκη να βγεις από τον εαυτό σου και να μπεις σε έναν άλλο εαυτό, που ξεχνάς ότι υπάρχεις. Βέβαια έρχεται κάποια μέρα που η λογική ή μια συνθήκη ξαφνικά σε ξυπνούν και σου λένε υπάρχεις κι εσύ, ξύπνα, δεν είναι μόνο ο άλλος. Κάποια στιγμή το κείμενο αναφέρει ότι όλα τ’ άλλα είναι φασαρίες του νου, του εγωισμού καμώματα του πεισμωμένου νάρκισσου αντιδράσεις. Ένας απόλυτος έρωτας μπορεί να κάνει αυτή τη φασαρία να σιωπήσει ώστε να μην την ακούς. Φυσικά μετά υπάρχουν τα κοινωνικά πλαίσια, αυτό που λέμε αξιοπρέπεια, εγωισμός-μα καλά δεν έχεις εγωισμό σου συμπεριφέρεται κατά αυτόν τον τρόπο κι εσύ ακόμη τρέχεις από πίσω του ή από πίσω της, αναρωτιόμαστε συχνά… Υπάρχουν όλα τα κανονικά πράγματα που κάνουμε για να απαλλαχθούμε από την έννοια του πόνου. Για να μην πονάμε» προσθέτει η Αθηνά Μαξίμου.
Μήπως αυτή η ολοκληρωτική παράδοση της Βασιλικής φαντάζει σήμερα ρετρό; «Για μένα η αφοσίωση δεν είναι ρετρό αλλά αποτελεί μεγάλη πηγή δημιουργίας και ζωτικότητας. Θεωρώ ότι ενδεχομένως το ρετρό είναι αυτό που ζούμε τώρα: το ότι κάνουμε δηλαδή πολλά πράγματα, ότι τα κάνουμε όλα με μέτρα και σταθμά, ότι μένουμε κλεισμένοι στο ατομικό μας σύμπαν-κάτι που νομίζω ότι είναι στείρο. Την πορεία της Βασιλικής κάποιος μπορεί να την χαρακτηρίσει αυτοκαταστροφική ή να θεωρήσει ότι η ηρωίδα είναι αφελής. Προσωπικά όμως υποκλίνομαι όταν συναντάω ανθρώπους που αφοσιώνονται ολοκληρωτικά σε ένα πάθος, σε μια ιδέα, σε μια στάση ζωής. Δυστυχώς στις μέρες μας είναι πολύ δύσκολο να το κάνεις. Έχουμε μάθει να αφιερώνουμε τον χρόνο και το είναι μας σε πολλά πραγματάκια ταυτόχρονα. Φοβόμαστε να αφοσιωθούμε σε κάτι ολοκληρωτικά είτε γιατί δεν το ξέρουμε, είτε γιατί πάμε με την ταχύτητα της εποχής μας που απαιτεί να κάνουμε πολλά πράγματα παράλληλα».
Αγώνας δρόμου χαρακτηρίζεται συχνά ο μονόλογος για έναν ηθοποιό. Η παραμικρή παραφωνία ή υπερβολή μπορεί να μετατρέψει το δράμα της Βασιλικής σε μελό καρικατούρα. Όμως η Αθηνά Μαξίμου βρήκε το δρόμο για τη δική της προσέγγιση μέσα από εντατικές πρόβες, πειραματισμούς, ακόμη και λάθη: «Ήταν πολύ ωραίο και δημιουργικό ότι περάσαμε μαζί με τη σκηνοθέτιδα μέσα από πολλά μονοπάτια και διαδρομές. Κάποια ήταν σωστά, κάποια λάθος, κάποια στοιχεία δεν κρατήθηκαν καθόλου, όμως κατά τη γνώμη μου το πιο σημαντικό στις πρόβες του θεάτρου είναι τα λάθη», λέει η ίδια και προσθέτει: «Για μένα ήταν πρόκληση η φόρμα του κειμένου. Αν διαβάσει κανείς τη νουβέλα θα διαπιστώσει ότι η φόρμα της είναι ισχυρή: υπάρχει δηλαδή μια κανονική αφηγηματική ροή με την κλασική γραμματοσειρά και υπάρχουν και τα πλάγια γράμματα με τον ποιητικό λόγο. Σε πολλά σημεία είναι σαν να έχουμε χίλια στόματα να μιλούν μέσα από ένα πρόσωπο. Το ζήτημα ήταν πώς μπορεί να γίνει θεατρική πράξη ένας λόγος που σπάει, γίνεται ποιητικός και μετά ξανά αφηγηματικός».
Αθηνά Μαξίμου και Αιμίλιος Χειλάκης: μαζί στη ζωή και στη σκηνή
Μετά τις παραστάσεις της «Βασιλικής» , η Αθηνά Μαξίμου θα ξεκουραστεί το καλοκαίρι, αφού την περιμένει μια απαιτητική χειμερινή σεζόν, με σαιξπηρικό ρεπερτόριο. Σχεδιάζει μαζί με τον αγαπημένο της Αιμίλιο Χειλάκη, να ενσαρκώσουν το σατανικό ζεύγος Μάκμπεθ, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Τσέζαρις Γκραουζίνις. Είναι δύσκολη η συνύπαρξη στη σκηνή και στη ζωή; «Υπάρχει αυτή η οικειότητα που άλλοτε διευκολύνει κι άλλοτε δυσκολεύει τα πράγματα. Μου έχουν τύχει και τα δύο», εξηγεί η Αθηνά Μαξίμου. Βέβαια δεν θα είναι η πρώτη τους κοινή εμφάνιση αφού και στην Πάτρα τους είχε δει το κοινό στην «Κραυγή» του Τένεσι Ουίλλιαμς (σε σκηνοθεσία της Έλλης Παπακωνσταντίνου»). Για λίγες ακόμη εμφανίσεις (από τις 13/5) μπορείτε να απολαύσετε την Αθηνά Μαξίμου να δίνει «φωνή» σε μια λαβωμένη από τον έρωτα ύπαρξη.
Ταυτότητα παράστασης: «Βασιλική» της Βάσως Νικολοπούλου, σκηνοθεσία: Λίνα Ζαρκαδούλα, ερμηνεύει η Αθνά Μαξίμου, φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, μουσική: Λάμπρος Πηγούνης, σκηνικά-κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου, βοηθός σκηνοθέτη: Τώνια Ζαφειρίδου.
Πληροφορίες: από τις 13 Μαϊου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Νέο Ελληνικό Θέατρο του Γιώργου Αρμένη, Σπύρου Τρικούπη 34 και Κουντουριώτου, Εξάρχεια. Τιμή εισιτηρίων: 15 ευρώ και 10 ευρώ (φοιτητικό, μαθητικό, ανέργων). Κρατήσεις στο τηλ.2108253489.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr