Vintage: 1987 ο 19χρονος Γερμανός Ματίας Ραστ προσγειώθηκε στην Κόκκινη Πλατεία με ένα Cessna - σήμερα δάσκαλος της γιόγκα

Το φθινόπωρο του 1986, η παγκόσμια κοινή γνώμη παρακολουθεί παγωμένη τη συνάντηση μεταξύ των Ρόναλντ Ρέιγκαν και Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, για τα πυρηνικά, να έχει καταλήξει σε ναυάγιο. Λίγους μήνες μετά, την άνοιξη του 1987, ο 19χρονος Ματίας Ραστ πετυχαίνει αυτό που για πολλούς φάνταζε ακατόρθωτο.

Σαν οιωνός από τον ουρανό που προανήγγειλε το τέλος του 20ού αιώνα, πετά σε μια τολμηρή «ειρηνευτική αποστολή», από το Ελσίνκι στη Μόσχα, αποφεύγοντας την αεροπορική άμυνα και τα ραντάρ της υπερδύναμης του πλανήτη Σοβιετικής Ένως για 500 μίλια, πριν προσγειωθεί με ένα μονοκινητήριο Τσέσνα F172P στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας, στις 28 Μαΐου 1987.

Στις 28 Μαΐου 1987 το μονοκινητήριο Τσέσνα F172P του Ματίας Ραστ προσγειώθηκε μπροστά στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Βασιλείου

Η κινηματογραφική ιστορία της πτήσης του Ματίας, ο οποίος με το μονοκινητήριο αεροπλάνο του ξεκίνησε από το αεροδρόμιο του Ελσίνκι της Φινλανδίας και διασχίζοντας μεγάλο τμήμα της σοβιετικής επικράτειας, πετώντας πάνω από το Κρεμλίνο, προσγειώθηκε στην Κόκκινη Πλατεία, χωρίς να γίνει αντιληπτός από τα αμυντικά ραντάρ, έκανε τότε το γύρο του κόσμου. Ο Ραστ, αφού χαιρέτησε τους σαστισμένους αλλά και φιλικούς περαστικούς συνελήφθη από την KGB, καταδικάστηκε σε φυλάκιση τεσσάρων χρόνων και τελικά αφέθηκε ελεύθερος, αφού εξέτισε ποινή 14 μηνών.

Ο νεαρός έφηβος από το Αμβούργο της τότε Δυτικής Γερμανίας, παθιασμένος με την πολιτική, ήθελε να κάνει την διαφορά. Όντας κάτοχος πτητικού διπλώματος και με 50 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το μικρό του αεροσκάφος για να φτιάξει μια φανταστική γέφυρα που θα ένωνε την Ανατολή με τη Δύση βελτιώνοντας τις σχέσεις των δύο αυτών κόσμων.

Ο ιδεαλιστής έφηβος, αντίθετα με πολλούς άλλους συνομήλικους ομοϊδεάτες του, έφερε εις πέρας το ριψοκίνδυνο σχέδιό του. Είπε στους γονείς του ότι θα πετούσε πάνω από την Βόρεια Ευρώπη για να συμπληρώσει ώρες πτήσης που θα του επέτρεπαν αργότερα να πάρει το επαγγελματικό δίπλωμα πιλότου.

Μετά από μακράς διαρκείας βόλτα στην Βόρεια Θάλασσα, βρέθηκε 12 μέρες μετά την απογείωσή του στην πρωτεύουσα της Φινλανδίας, Ελσίνκι. Για 3 μέρες αμφιταλαντευόταν σχετικά με την βιωσιμότητα του εγχειρήματός του. Είχε κάθε λόγο άλλωστε να είναι ανήσυχος: Η ΕΣΣΔ τότε είχε το μεγαλύτερο σύστημα αεράμυνας στον κόσμο με 2.225 αεροσκάφη και 10.000 πυραύλους εδάφους-αέρος. «Φυσικά και φοβόμουν για την ζωή μου. Τελικά αποφάσισα να το ρισκάρω.», θυμάται χαρακτηριστικά.

«Είμαι μέλος ειρηνευτικής αποστολής από την Γερμανία»

Το πρωί της 28ης Μαΐου 1987, λέει στον πύργο ελέγχου του Ελσίνκι ότι επόμενος σταθμός του είναι η Σουηδία. Μισή ώρα όμως μετά την απογείωσή του, αλλάζει πορεία 170 μοίρες και αρχίζει να κατευθύνεται προς τη Μόσχα, κάνοντας τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο Ελσίνκι να τον χάσουν από τα ραντάρ τους.

Λίγη ώρα μετά, ο Ραστ πετούσε πάνω από την Εσθονία, έχοντας εισβάλει μέσα στο Σοβιετικό εναέριο χώρο. Τα σοβιετικά ραντάρ δεν άργησαν να τον ανιχνεύσουν, έτσι λίγο αργότερα ένα μαχητικό αεροσκάφος MiG της πολεμικής αεροπορίας τον προσέγγισε. Πέρασε τόσο κοντά του, που ο νεαρός πιλότος τρομοκρατήθηκε στη θέα του ερυθρού αστέρα που διακοσμούσε την πόρτα του σοβιετικού κόκπιτ.

Όμως, ως εκ θαύματος, αντί να του επιτεθεί, το τζετ το προσπέρασε και χάθηκε μέσα στα σύννεφα. Το αεροσκάφος του Ραστ, από ανθρώπινο λάθος και απίστευτη τύχη είχε λανθασμένα κριθεί ως φιλικό, λόγω μιας σωστικής επιχείρησης που λάμβανε χώρα εκείνες τις μέρες στην περιοχή, καθώς και λόγω δοκιμαστικών πτήσεων στις οποίες επιδίδονταν τότε εκεί νέοι πιλότοι.

Αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρξει σύγχυση στα σοβιετικά κέντρα εναέριας κυκλοφορίας, χάρις στην οποία ο Ραστ κατάφερε να διεισδύσει εκατοντάδες χιλιόμετρα μέσα στον εναέριο χώρο κατευθυνόμενος στην ρωσική πρωτεύουσα χωρίς να έρθει σε επαφή με την σοβιετικές αντιαεροπορικές δυνάμεις.

 Όπως λέει ο ίδιος σήμερα σε συνέντευξη του στο BBC,  ακόμα αδυνατεί να το πιστέψει πως επέζησε. Παραδέχεται ότι σίγουρα η τύχη του στάθηκε αρωγός στην προσπάθειά του αυτή. Όμως ο άθλος του δεν είχε ακόμα τελειώσει καθώς έφτανε στο κέντρο της Μόσχας. Ήθελε να προσγειωθεί στη μέση της εμβληματικής Κόκκινης Πλατείας για να κάνει εκεί μια μεγαλεπήβολη δήλωση, όμως ήταν γεμάτη από κόσμο.

Τελικά το μικρό λευκό αεροπλάνο ύψους μόλις 10 μέτρων μετά από ένα μικρό κύκλο που έκανε στον αέρα προσγειώθηκε πάνω σε μια μεγάλη γέφυρα, ακριβώς δίπλα από τον Καθεδρικό ναό του Μεγάλου Βασιλείου, αφήνοντας κατάπληκτους τους Μοσχοβίτες που περνούσαν από κει.

Αφού το έσυρε μέχρι την πλατεία, ο Ραστ ανέβηκε πάνω στην άτρακτο του αεροσκάφους για να χαιρετήσει τα πλήθη που συγκεντρώθηκαν τριγύρω του. Για να τους δώσει να καταλάβουν από πού ήταν και γιατί βρέθηκε εκεί τους είπε φωναχτά: «Είμαι μέλος ειρηνευτικής αποστολής από την Γερμανία». Όταν αυτοί έσπευσαν να του σφίξουν το χέρι, χαρούμενοι που γνώριζαν ένα σύμμαχο, τους εξήγησε ότι ερχόταν από την «άλλη Γερμανία», την Δυτική, όχι την σοσιαλιστική ανατολική όπως αυτοί πίστευαν.

Ένας από τους παρευρισκόμενους, ο βρετανός ιατρός Ρόμπιν Σκοτ, αναπολεί: «Επρόκειτο για κάτι το ασυνήθιστο. Όλοι μας βρεθήκαμε εξ' απήνης. Ο κόσμος γύρω του έδειχνε κατενθουσιασμένος. Ακόμα και μέλη των δυνάμεων ασφαλείας έλεγαν για το πόσο γενναίο παιδί τους φαινόταν.

Φυλάκιση για τον ίδιο και Περεστρόϊκα από τον Γκορμπατσώφ

Μετά το αρχικό σοκ ωστόσο, η αστυνομία συνέλαβε τον νεαρό Γερμανό που είχε παρκάρει χωρίς άδεια το αεροσκάφος του έμπροσθεν του Κρεμλίνου. Στα γραφεία της ασφάλειας, προσπαθούσε για ώρες να πείσει τις αρχές που τον ανέκριναν ότι έδρασε από ιδία βούληση και δεν αποτελούσε μέρος καμιάς σκοτεινής πλεκτάνης ξένων κυβερνήσεων που σκοπό είχαν να βλάψουν την ΕΣΣΔ.

Στο Κρεμλίνο πάντως προς στιγμήν επικράτησε αναστάτωση και αμηχανία για το πόσο εξέθεσε τις Ειδικές Δυνάμεις της χώρας το περιστατικό. Ο τότε Πρόεδρος Μιχαήλ Γκορμπατσώφ, άδραξε την ευκαιρία προς όφελός του για να «καθαρίσει» το στράτευμα από τους αξιωματικούς που στέκονταν εμπόδιο στα μεταρρυθμιστικά του σχέδια.

Έτσι μέσα σε δύο ημέρες, ο υπουργός άμυνας και ο επικεφαλής των υπηρεσιών αεράμυνας της πολεμικής αεροπορίας, μαζί με άλλα 150 υψηλόβαθμα στελέχη, είδαν την πόρτα της εξόδου.

Η στιγμή της προσγείωσης στη Κόκκινη Πλατεία

Ο Ραστ κατηγορήθηκε και ομολόγησε την ενοχή του για παράβαση των διεθνών κανόνων αεροπλοΐας, παράνομη είσοδο στη χώρα και κακόβουλο χουλιγκανισμό. Καταδικάσθηκε σε 4 χρόνια καταναγκαστικής εργασίας μέσα στην μοσχοβίτικη φυλακή Λεφόρτοβο. Τελικά αφότου πέρασε εκεί 14 δύσκολους μήνες, στα πλαίσια μιας συμφωνίας Ρίγκαν-Γκορμπατσώφ για τα πυρηνικά, ο Ραστ αφέθηκε ελεύθερος ως δείγμα καλής θέλησης.

Σήμερα δραστηριοποιείται ως οικονομικός αναλυτής και εκπαιδευτής γιόγκα, ενώ δεν δείχνει να έχει μετανιώσει στο ελάχιστο για αυτό που έκανε. Οι κάτοικοι της Μόσχας για πολύ καιρό μετά την πτήση του αστειεύονταν αναφερόμενοι στην κόκκινη πλατεία με το όνομα των τριών αεροδρομίων της Μόσχας, Σερεμετιεβο 1,2 και 3.

Πηγή: bbc.co.uk

Eπιμέλεια Οπτικοποίησης: Ειρήνη Νικολοπούλου

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr