Σάλος με τα παλλόμενα πέη που χορεύουν συρτάκι: Ο Γιαν Φάμπρ κάνει θέατρο ή παρωδία;
Παλλόμενα πέη ανδρών σε διάταξη, ημίγυμνες ηρωίδες, τραγωδία, έκτροπα, το συρτάκι του Ζορμπά.
Όλα αυτά μαζί συνιστούν τη μουσικοθετρική έκφραση του νέου διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Γιαν Φαμπρ, ο οποίος δηλώνει ότι έχει ανεπαρκείς γνώσεις για τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική σκηνή.
Η παράσταση που προκαλεί είναι τα «Παλλόμενα Πέη», (Mount Olympus: To glorify the cult of tragedy) και έχει προγραμματιστεί για τις 9 και 10 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ενώ όλο το Φεστιβάλ θα είναι προσανατολισμένο στο Βέλγιο, γεγονός που επίσης προκαλεί αντιδράσεις.
Είναι τελικά τέχνη ή είναι μια παρωδία που ίσως να προκαλεί, αφού τα πέη χορεύουν ακόμη και συρτάκι υπό τους ήχους του Ζορμπά; Άλλωστε γενικά να κάνεις μια χορογραφία είναι κάτι δύσκολο, ακόμη δυσκολότερο δε όταν πρόκειται να χορογραφήσεις τα πέη... Όπως δύσκολο είναι να προσδιορίσει κανείς το αμφιλεγόμενο αποτέλεσμα της παράστασης με τα πέη που πάλλονται, αφού η τέχνη δεν έχει όρια και μπορεί να βρίσκει διάφορους τρόπους έκφρασης.
Αυτό που δεν περνάει απαρατήρητο όμως είναι ότι ο Ζορμπάς, ήρωας του μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά, είναι σύμβολο για τους Έλληνες.
Η ταινία Ζορμπάς ήταν ένας σημαντικός σταθμός στην καριέρα του σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη. Το 1964 αποφάσισε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το ομότιτλο βιβλίο του Καζαντζάκη. Έπεισε τον Άντονι Κουίν να πρωταγωνιστήσει και ξεκίνησε τα γυρίσματα στην Κρήτη.
Το βασικό μουσικό θέμα ήταν το περίφημο συρτάκι, που αποτελεί μέχρι σήμερα την πιο διάσημη ελληνική μελωδία στο εξωτερικό. Είναι μια μελωδία διαφήμιση για όλη την Ελλάδα στον εξωτερικό εδώ και χρόνια.
Οπότε μένει ένα μεγάλο αναπάντητο ερώτημα: Μπορεί να είναι τέχνη τα πέη που χορεύουν συρτάκι ή είναι απλά πρόκληση και εξευτελισμός;
Αυτό που έρχεται να περιπλέξει την κατάσταση είναι ότι ο αιρετικός Φλαμανδός Γιαν Φαμπρ που ανέλαβε το Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου αποφάσισε να παρουσιάσει το δικό του έργο στην Επίδαυρο το καλοκαίρι. Δηλαδή ο ίδιος αποφάσισε καταρχήν για το δικό του έργο...
Βέβαια η Επίδαυρος δεν είναι ένα εύκολο θέατρο... Το κοινό είναι απαιτητικό και αυστηρό...
Πώς θα αντιδράσει το κοινό μπροστά στην παρέλαση από τα παλλόμενα πέη κατά τη διάρκεια του Σαββάτου 9 και της Κυριακής 10 Απριλίου στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου;
Το πρόγραμμα είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στον πολιτισμό της χώρας του, το Βέλγιο, γιατί όπως ανέφερε ο Φαμπρ «δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο να ετοιμάσει τις ελληνικές προτάσεις».
«Οι γνώσεις μου από τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική σκηνή είναι ανεπαρκείς. Θέλω να προσελκύσουμε νέες ιδέες. Για το πρώτο έτος της θητείας μου και επειδή δεν είχα χρόνο από την ώρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου, αποφάσισα με την ομάδα μου να ασχοληθούμε με το Βέλγιο και σιγά σιγά να χτίσουμε μαζί, χρόνο με τον χρόνο, το περιεχόμενο και τη κατεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ, του οποίου δηλώνω επιμελητής» είχε δηλώσει ο Γιαν Φαμπρ, μεταξύ άλλων, με αφορμή την παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ.
Οι αντιδράσεις για τις επιλογές του Γιαν Φαμπρ
Οι επιλογές του Βέλγου έχουν προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. Το μεσημέρι οργανώνεται ανοικτό κάλεσμα για την επόμενη μέρα και τον τρόπο αντίδρασης στο θέατρο Σφενδόνη. Η Άννα Κοκκίνου παραχωρεί το θέατρό της γιατί, όπως μάς λέει χαρακτηριστικά, «θεωρώ αίσχος αυτό που συμβαίνει».
Η Άντζελα Μπρούσκου, μέσω facebook, πρότεινε σαρκαστική «γιατί δεν βάζουμε παλλόμενα πέη σε όλα τα υπουργεία και να κάνουμε δεύτερη γλώσσα τα φλαμανδικά;».
Η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου, πόσταρε, έναντι σχολίου, μεταξύ άλλων, μονολεκτικά τη λέξη «αποικιοκρατία».
Ο σκηνοθέτης Νίκος Μαστοράκης ποστάροντας τη συνέντευξη του Γιαν Φαμπρ, γράφει απλώς «Έχω παραλύσει», δηλώνοντας το σοκ που προκάλεσε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, ενώ αργότερα με το γνωστό χιούμορ συμπληρώνει: «Μη χείρον Βέλγιον», σατιρίζοντας αυτή την αδιανόητη κατάσταση.
Ο ηθοποιός Αργύρης Ξάφης ενημέρωσε με προσωπικό του tweet τον πρωθυπουργό, ότι με αυτήν την κίνηση, έμειναν άνεργοι περί τους 500 εργαζόμενους. «Απ' ότι έχω καταλάβει δηλαδή, τη στιγμή που έχει φτάσει στο 90+% η ανεργία στους ηθοποιούς και την στιγμή που οι περισσότεροι ζουν τον χειμώνα με τα 3 χιλιάρικα που βγάλανε το καλοκαίρι από μια δουλειά στο φεστιβάλ, κόβουμε τις ελληνικές παραγωγές; Αλήθεια; Ας κάνω λάθος. Ελπίζω να κάνω λάθος» γράφει στο Facebook.
Όλα αυτά προκάλεσαν την αντίδραση του πρωθυπουργού, που μέσω του επίσημου λογαριασμού στο twitter, τόνισε πως... παρακολουθεί τη συζήτηση για τη φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, την οποία μάλιστα χαρακτήρισε ευπρόσδεκτη.
Η Έλενα Ακρίτα, με ανάρτησή της στον λογαριασμό της στο Facebook επιτίθεται στον υπουργό Πολιτισμού. «Προφανώς, το κοντινότερο που έχετε φτάσει στην Επίδαυρο είναι η ταβέρνα του Λεωνίδα στο Λυγουριό», αναφέρει, απευθυνόμενη προς τον κ. Μπαλτά.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr