Οι Έλληνες αφήνουν τα αυτοκίνητα και παίρνουν ποδήλατα - Όταν το ποδήλατο... μεσουρανούσε στις πόλεις της Ελλάδας τις προηγούμενες δεκαετίες! (φωτό - βίντεο)

H αύξηση των μετακινήσεων με ποδήλατο αποτελούν σήμερα είδηση, ειδικά όταν αυτό συμβαίνει στις μεγάλες ελληνικές πόλεις όπου τα τελευταία χρόνια το αυτοκίνητο είναι ο απόλυτος κυρίαρχος. Κι όμως πριν από μερικές δεκαετίες – εκεί στο ’50, ’60, '70 - το ποδήλατο πρωταγωνιστούσε στην καθημερινότητα των Αθηναίων και όχι μόνο!

H αύξηση των μετακινήσεων με ποδήλατο αποτελούν σήμερα είδηση, ειδικά όταν αυτό συμβαίνει στις μεγάλες ελληνικές πόλεις όπου τα τελευταία χρόνια το αυτοκίνητο είναι ο απόλυτος κυρίαρχος. Κι όμως πριν από μερικές δεκαετίες – εκεί στο ’50, ’60, '70 - το ποδήλατο πρωταγωνιστούσε στην καθημερινότητα των Αθηναίων και όχι μόνο!

Του Μανώλη Χαραλαμπάκη - tanea.gr

Οι ντιλιβεράδες της εποχής – όπως ο Χατζηχρήστος στον μπακαλόγατο – έκαναν με ποδήλατο τις διανομές προϊόντων. Αρκετοί ήταν αυτοί που ζητούσαν σε αγγελίες υπαλλήλους «με ποδήλατο». Τα ποδήλατα πρωταγωνιστούσαν στις ταινίες του ελληνικού σινεμά. Τα νέα μοντέλα των ποδηλάτων διαφημίζονταν στις εφημερίδες. Και βέβαια τα ποδήλατα είχαν δεσπόζουσα θέση και στα αστυνομικά δελτία. Πολίτες με ποδήλατο ήταν θύματα ή θύτες τροχαίων δυστυχημάτων, κλοπών, ληστειών.

Όλα αυτά συνέβαιναν διότι απλούστατα το ποδήλατο ήταν ένα βασικό μέσο μετακίνησης και αναψυχής των πολιτών εκείνα τα χρόνια. Ήταν ένα κομμάτι από τη ζωή τους. Οι «Ορθοπεταλιές» έκαναν ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο και ανέτρεξαν σε δημοσιεύματα εφημερίδων του παρελθόντος. Σας μεταφέρουν κείμενα, φωτογραφίες, διαφημίσεις, βίντεο που αποτυπώνουν την πρωταγωνιστική θέση που είχε το ποδήλατο στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Προτού δηλαδή το αυτοκίνητο καταλάβει κάθε γωνιά των δρόμων.

1960: Τα ποδήλατα στην Αθήνα ήταν περισσότερα από τα ι.χ.!

Το 1960 τα ποδήλατα ήταν ακόμη περισσότερα σε σύγκριση με τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα στην Αθήνα! Τα στοιχεία από το ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ» με τίτλο «Σκλάβοι των τροχών» της 11ης Φεβρουαρίου 1960 είναι ενδεικτικά. Το δημοσίευμα μιλούσε για προβλήματα που είχε αρχίσει να προκαλεί στην Αθήνα η αύξηση των μηχανοκίνητων τροχοφόρων. Τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας έδειχναν ότι στην Αθήνα κυκλοφορούσαν 18.917 επιβατικά αυτοκίνητα, 27.093 ποδήλατα, 2.740 ταξί, 8.155 μοτοσυκλέτες ιδιωτικής χρήσης.
Δείτε από κάτω τον πίνακα με τα στατιστικά της Τροχαίας για την κυκλοφορία οχημάτων στην Αθήνα του '60:

Τα ποδήλατα στις διαφημίσεις της εποχής

Τα αγωνιστικά, τα «σπαστά» της εποχής - πτυσσόμενα τα έλεγαν τότε - τα ποδήλατα για μικρούς και για μεγάλους προτού κυκλοφορήσουν στους δρόμους «μόστραραν» στις διαφημίσεις που δημοσιεύονταν σε εφημερίδες.
Δείτε μερικά απ' αυτά: 

 Το πτυσσόμενο ποδήλατο DUEMILA σε διαφήμιση στο «ΒΗΜΑ» στις 22/9/1965

Το «ποδήλατο των παγκόσμιων ρεκόρ» όπως έγραφε η διαφήμιση στο «ΒΗΜΑ» στις 10/4/1956

 Ποδήλατα για «ξένοιαστους καβαλάρηδες κάθε ηλικίας». Από διαφήμιση του Μινιόν. Είχε δημοσιευτεί στα «ΝΕΑ» στις 16/6/1975. Το τσεχοσλοβάκικο velamos (στη φωτό 1) αλλά και το ιταλικό σπαστό (στη φωτό 4). Κόστιζαν 2.100 δραχμές!

«Το ποδήλατο που θα σας κάνει πλούσιο». Αυτό έλεγε η διαφήμιση στο «ΒΗΜΑ» στις 15/12/1963. Γιατί; Διότι με κάθε αγορά ποδηλάτου το κατάστημα πρόσφερε ως δώρο και ένα λαχείο!

Το ποδήλατο πρωταγωνιστούσε στο σινεμά

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη παρκάρει το ποδήλατό της και ετοιμάζεται για βουτιά στην Αίγινα. Από την ταινία «Διακοπές στην Αίγινα» (του 1958)


 

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr