Ρεκόρ πωλήσεων ποδηλάτων στην Ευρώπη το 2012: 20 εκατ. νέα ποδήλατα- Στη 16η θέση η Ελλάδα, στις πρώτες 3 θέσεις Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία
Στροφή στην «πράσινη» μετακίνηση κάνουν οι Ευρωπαίοι πολίτες, με το ποδήλατο να σημειώνει πωλήσεις ρεκόρ το 2012 σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα μετακίνησης, όπως το αυτοκίνητο.
Στροφή στην «πράσινη» μετακίνηση κάνουν οι Ευρωπαίοι πολίτες, με το ποδήλατο να σημειώνει πωλήσεις ρεκόρ το 2012 σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα μετακίνησης, όπως το αυτοκίνητο, γράφει στο imerisia.gr ο Κοσμάς Ζακυνθινός. Σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης Coliped για τη βιομηχανία ποδηλάτου και της ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA, στην Ευρώπη πουλήθηκαν 19,7 εκατ. ποδήλατα το 2012, ενώ την ίδια περίοδο οι πωλήσεις των αυτοκινήτων έφταναν στα 12 εκατ. Στις 26 από τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πωλήθηκαν περισσότερα ποδήλατα από αυτοκίνητα, ενώ εξαίρεση στο «πράσινο» μέσο μετακίνησης αποτελεί το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο.
Σε εκτενές ρεπορτάζ του το BBC επισημαίνει πως, από την αρχή της χρηματοπιστωτικής κρίσης στην Ευρώπη, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν σημαντικά, με το ποδήλατο να κερδίζει συνεχώς έδαφος. Το φαινόμενο, μάλιστα, παρατηρείται κι εκτός των παραδοσιακών «πρωτευουσών ποδηλάτων» στη βόρεια Ευρώπη, δηλαδή του Άμστερνταμ και της Κοπεγχάγης.
Ειδικά, στις χώρες της Νότιας Ευρώπης -πολλές εκ των οποίων είναι προσανατολισμένες στο αυτοκίνητο- η μετάβαση είναι εντυπωσιακή. Για παράδειγμα, οι Ιταλοί αγόρασαν 1,6 εκατ. ποδήλατα το 2012 έναντι 1,4 εκατ. αυτοκινήτων. Το 2011 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ιταλία έπεσαν στο επίπεδο στο οποίο βρίσκονταν το 1964, σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.
Στη Βουδαπέστη, το ποδήλατο είναι το πλέον προτιμώμενο μέσο μεταφοράς με τα πιο πολυσύχναστα μπαρ να χρησιμοποιούν ποδήλατα ως διακοσμητικά στοιχεία και με μαζικές ποδηλατάδες να διοργανώνονται σε εβδομαδιαία βάση.
Στην Ισπανία, πέρυσι πουλήθηκαν 780.000 ποδήλατα έναντι 700.000 αυτοκινήτων παρά τις καταγγελίες των ποδηλατιστών ότι οι ισπανικές πόλεις παραμένουν επικίνδυνες για τα δίτροχα.
Η Μαδρίτη θα εγκαινιάσει του χρόνου ένα νέο πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων κι έχει παρουσιάσει ήδη τα σχέδια για έναν «πράσινο δακτύλιο» ποδηλατοδρόμων που θα καλύπτει δέκα χιλιόμετρα γύρω από το κέντρο της πόλης.
Σύμφωνα με την ισπανική υπηρεσία οδικής ασφάλειας, ενώ ο αριθμός των ποδηλατών είναι σταθερός, οι Ισπανοί χρησιμοποιούν τα ποδήλατά τους όλο και συχνότερα. Η χρήση ποδηλάτων για τις καθημερινές μετακινήσεις ανήλθε από το 17% στο 30%. Στην Πορτογαλία της λιτότητας, ο αριθμός των ποδηλάτων γνωρίζει αύξηση σε πόλεις όπως η Λισαβόνα και το Πόρτο, αλλά όχι και τόσο στις ορεινές περιοχές της χώρας.
Στους δρόμους του Λονδίνου τα ποδήλατα είναι σήμερα τόσο κοινό θέαμα όσο και τα μαύρα ταξί ή τα κόκκινα διώροφα λεωφορεία. Η πόλη σήμερα δέχεται πιέσεις για να προσφέρει ασφαλέστερους δρόμους στους ποδηλάτες και χωριστές ποδηλατολωρίδες, παρά τη δέσμευση των Αρχών να επενδύσουν 1,2 με 1,6 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Οι Αρχές στο Λονδίνο υποστηρίζουν ότι ο αριθμός των ημερήσιων διαδρομών με ποδήλατο ανήλθε στο 66% τη δεκαετία μέχρι το 2011 για να φθάσει τις 500.000.
Όσο για τη χώρα μας, η Ελλάδα κατέλαβε τη 16η θέση στις πωλήσεις ποδηλάτων στην Ευρώπη των «27» με 360.000 δίκυκλα.
Τα περισσότερα ποδήλατα (3.966.000) πωλήθηκαν στη Γερμανία, ενώ οι πωλήσεις ποδηλάτων στη Ρουμανία ξεπέρασαν κατά πέντε φορές τις πωλήσεις αυτοκινήτων.
Γιατί ποδήλατο;
Στα βασικά πλεονεκτήματα του ποδηλάτου συγκριτικά με άλλα μέσα μεταφοράς, περιλαμβάνεται η αγορά και συντήρησή του, καθώς κοστίζει ελάχιστα. Το ποδήλατο δεν καταναλώνει καύσιμα και επιπλέον δεν έχει έξοδα λειτουργίας όπως παρκάρισμα, φόρους κ.λπ.
Σε πειράματα που έγιναν στην Αθήνα από τον σύλλογο «Φίλοι του Ποδήλατου» σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κάτω από καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με το 4% της ενέργειας που καταναλώνει για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του.
Ταυτόχρονα, μελέτες σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποδεικνύουν ότι είναι πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή της μετακίνησης ή όχι με ποδήλατο, με τις κυριότερες εξ αυτών να περιλαμβάνουν τις κοινωνικές προκαταλήψεις, το αίσθημα ασφάλειας στη μετακίνηση, τις κυκλοφοριακές συνθήκες, και την απόσταση που διανύεται.
Ωστόσο, όπως καταδεικνύουν οι έρευνες, πολλοί άνθρωποι θα ήθελαν να μετακινούνται με ποδήλατο καθημερινά καθώς μεγάλο ποσοστό των μετακινήσεων τους αφορά σε αποστάσεις 3-5 χιλιομέτρων.
Ταυτόχρονα, όσοι μετακινούνται με ποδήλατο στις μεγαλουπόλεις επιβαρύνουν τον οργανισμό τους περισσότερο με τους ρύπους που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα. Σε πολλές περιπτώσεις η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ιδιαίτερα υψηλή με την Ελλάδα να καταλαμβάνει θέση στις δέκα πιο ρυπασμένες ευρωπαϊκές πόλεις.
Αντίλογο των φίλων ποδηλάτου αποτελούν οι ευρωπαϊκές έρευνες που έχουν αποδείξει ότι μέσα σε ένα αυτοκίνητο η ρύπανση είναι υψηλότερη σε σχέση με τον εξωτερικό χώρο. Για παράδειγμα, ο οδηγός ενός αυτοκινήτου εισπνέει διπλάσια ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα και 50% περισσότερα οξείδια του αζώτου σε σχέση με έναν ποδηλάτη.
Στις χώρες της Νότιας Ευρώπης -πολλές εκ των οποίων είναι προσανατολισμένες στο αυτοκίνητο- η μετάβαση είναι εντυπωσιακή, καθώς για παράδειγμα, οι Ιταλοί αγόρασαν 1,6 εκατ. ποδήλατα το 2012 έναντι 1,4 εκατ. αυτοκινήτων.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr