Τα πρώτα σκηνοθετικά βήματα Μπερτολούτσι, Μπελόκιο, Ζενέ και Κοέν σε ένα αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης
Το τετραήμερο που τιτλοφορείται «Εκρηκτικές πρώτες ταινίες» φιλοξενεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Μάρκο Μπελόκιο, Ζαν Πιερ Ζενέ και των αδελφών Τζόελ και Ίθαν Κοέν.
Η καλή μέρα, λέει η θυμόσοφη ρήση, απ’ το πρωί φαίνεται. Και οι ταινίες που συναπαρτίζουν το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης είναι ακριβώς αυτό: το πρώτο διαπιστευτήριο εξαιρετικού ταλέντου που έδωσαν με το «καλημέρα» εμβληματικοί σκηνοθέτες του σύγχρονου σινεμά.
Το τετραήμερο που τιτλοφορείται «Εκρηκτικές πρώτες ταινίες» φιλοξενεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Μάρκο Μπελόκιο, Ζαν Πιερ Ζενέ και των αδελφών Τζόελ και Ίθαν Κοέν, όπως γράφει το tospirto.net. To ασπρόμαυρο «Βίαιος θάνατος» (La commare secca, 1962) που γύρισε ο 22χρονος (!) Μπερτολούτσι πάνω σε μια ιδέα του μέντορά του, Πιερ Πάολο Παζολίνι, ξετυλίγει με ρηξικέλευθο (για την εποχή του) μη γραμμικό τρόπο το ανακριτικό κουβάρι μετά τη δολοφονία μιας πόρνης σε ρωμαϊκό πάρκο. Συγχρόνως, ο πρωτοεμφανιζόμενος τότε σκηνοθέτης χρησιμοποιεί τους απόκληρους νεαρούς ήρωές του ως όχημα για οξυδερκή κοινωνικοπολιτικό σχολιασμό του υπαρξιακού αδιεξόδου τους.
Το επίσης ασπρόμαυρο «Οι γροθιές στην τσέπη» (I pugni in tasca, 1965) του 26χρονου τότε Μπελόκιο αφηγείται την «ανθρωποφαγική» ιστορία μιας εύπορης οικογένειας που αποτελείται από μια τυφλή μάνα και τα τέσσερα ενήλικα παιδιά της, εκ των οποίων μόνο ένα έχει κανονική ζωή, καθώς τα υπόλοιπα τρία πάσχουν από επιληψία, ενώ ο ένας είναι και διανοητικά καθυστερημένος. Η ωμότητα με την οποία αποδίδει ο Μπελόκιο τον εκτροχιασμό της σεπτής ιταλικής οικογένειας πραγματικά σόκαρε, όταν πρωτοπροβλήθηκε.
Το «Μόνο αίμα» (Blood Simple, 1984), το ντεμπούτο των αδελφών Κοέν από τη Μινεσότα, είναι μια αξιοθαύμαστα συμπαγής ταινία που μας συστήνει το κωμικοτραγικό, περιθωριακό και απωθητικά θελκτικό σύμπαν τους μέσα από έναν εξωσυζυγικό δεσμό που βάφεται με αίμα και στάζει βλακεία, παρεξήγηση και μαύρο χιούμορ. Η ταινία συνιστά επίσης το ερμηνευτικό ντεμπούτο της σπουδαίας κυρίας Τζόελ Κοέν, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, κι έχει γίνει εντελώς καλτ.
Τέλος, το «Delicatessen» (1991), η παρθενική ταινία που σκηνοθέτησε ο Ζαν Πιέρ Ζενέ (της πασίγνωστης «Αμελί») μαζί με τον επίσης μικρομηκά και καρτουνίστα, Μαρκ Καρό, είναι μια σαλταρισμένη, εσχατολογική μαύρη κωμωδία με… ανθρωποφαγικές τάσεις, εξαιρετική καλλιτεχνική διεύθυνση και μοντάζ που εκτυλίσσεται σε μια πολυκατοικία που βιώνει χαλαρά τον ζόφο και «συντονίζεται» με τα τριζάτα ελατήρια ενός στρώματος…
Το πρόγραμμα των προβολών
• Πέμπτη 23/1: «Βίαιος θάνατος» στις 18:30, «Delicatessen» στις 21:00
• Παρασκευή 24/1: «Μόνο αίμα» στις 18:30, «Οι γροθιές στην τσέπη» στις 21:00
• Σάββατο 25/1: «Delicatessen» στις 18:30, «Μόνο αίμαι» στις 21:00
• Κυριακή 26/1: «Οι γροθιές στην τσέπη» στις 18:30, «Βίαιος θάνατος» στις 21:00
Info
23 Ιανουαρίου 2014
Έως 26 Ιανουαρίου. Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης - αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» (Αποθήκη Α’, Λιμάνι, τηλ. 2310-508398).
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr