Όταν η αρχιτεκτονική συναντά τη φιλοσοφία: Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος designer Andrea Branzi - Το "No-Stop City" & οι ανατρεπτικές του δημιουργίες

Τα καλύτερα έργα του αρχιτέκτονα Andrea Branzi, που πέθανε πριν λίγες μέρες στα 84 του.

Πριν όχι πολλές μέρες ο αρχιτέκτονας και designer Andrea Branzi, ένας από τους ιδρυτές του επιδραστικού γραφείου Archizoom Associati και της Domus Academy, απεβίωσε σε ηλικία 84 χρονών. Στο διάστημα διαδρομής έξι δεκαετιών, ο Branzi δημιούργησε πολυάριθμα πρωτοποριακά έργα design, παράλληλα με τη δραστηριότητά του ως εκπαιδευτικός πρώτα στην Domus Academy και μετά στη Σχολή Ντιζάιν Εσωτερικών Χώρων στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου.

Γεννημένος το 1938, ο Branzi αποφοίτησε το 1966 από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής της Φλωρεντίας. Την ίδια χρονιά, μαζί με τους Gilberto Corretti, Paolo Deganello και Massimo Morozzi ίδρυσε το αρχιτεκτονικό γραφείο Archizoom Associati· ως υπέρμαχοι του ρεύματος Radical Design, οι αρχιτέκτονες συνεργάστηκαν με Superstudio για να οργανώσουν την επιδραστική έκθεση Superarchitettura με στόχο να επιδείξουν τα ιδεώδη τους, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ένα από τα πλέον σημαντικά σχέδια του γραφείου ήταν μια πρόταση για μια πειραματική πόλη, τη No-Stop City, η οποία ήταν διυλισμένη μόνο στα σημαντικά και θα μπορούσε να επεκτείνεται επ' αόριστον. Ένα από τα πολεοδομικά σχέδια αυτής της πόλης ανήκει στη συλλογή του MoMA της Νέας Υόρκης. Παράλληλα, το γραφείο δημιούργησε μια σειρά καθισμάτων τη δεκαετία του 1960 με στόχο να αμφισβητήσει το πώς χρησιμοποιούνταν τα έπιπλα· ανάμεσα σε αυτά, ο καναπές Superonda το 1966 και ο καναπές Safari και η καρέκλα Mies που ακόμη και σήμερα παράγει η επιπλοποιία Poltronova.

Η ομάδα του Archizoom Associati διαλύθηκε το 1974, και ο Branzi έγινε μέλος του Studio Alchimia και συνεργάστηκε με τη Memphis Group, τη δεκαετία του 1980. Στα μέσα αυτής της δεκαετίας, η αισθητική του προσέγγιση άλλαξε σημαντικά καθώς απομακρύνθηκε από τα προηγούμενα, επηρεασμένα από το μεταμοντέρνο, σχέδιά του. Έργο-κλειδί που σηματοδοτεί αυτή την αλλαγή ήταν η σειρά Animali Domestici, που δημιούργησε μαζί με τη σύζυγό του, τη Nicoletta Morozzi· αυτά τα καθίσματα δημιουργήθηκαν από γκρίζες βάσεις με βιομηχανική όψη και μπράτσα και πλάτες κατασκευασμένες από ανεπεξέργαστους κορμούς και κλαδιά.

Στη μακρόχρονη διαδρομή του, ο Branzi δημιούργησε αντικείμενα για πολυάριθμες φίρμες, συμπεριλαμβανομένου ενός σκεύους για οδοντογλυφίδες και ενός τιρμπουσόν για την Alessi. Τα τελευταία χρόνια δημιούργησε για τις γκαλερί Friedman Benda και Carpenters Workshop ενώ συνεργάστηκε και με τις Arezzo, Nilufar και Nero Design Gallery.

Η συλλογή "Επιγράμματα" και η εμμονή με το "χωρίς τέλος"


Η συλλογή του "επιγράμματα" είναι πολύ σύντομες ιστορίες, όπου ο μονόλογος του σχεδιασμού διακόπτεται από μικρές φιγούρες σε κεραμικά, που στηρίζονται σε λεπτά σιδερένια πλαίσια, τα οποία μπορούν να συγκρατούν λουλούδια, φρούτα ή κεριά. Σύντομες ιστορίες που αιωρούνται επομένως στο κενό- όχι ο καρπός της μνήμης αλλά της αμνησίας, των ασυνεχών αναμνήσεων και των χαρακτήρων των οποίων η ταυτότητα έχει χαθεί.

Η συλλογή των "επιγραμμάτων" αποτελεί στην πραγματικότητα ένα ενιαίο "επίγραμμα". που δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος, αλλά περιέχει θραύσματα μιας ιστορίας που διακόπτεται πάντα. Αυτό μας θυμίζει και το No Stop City.

Η σχέση με τον κλασικισμό είναι μόνο φαινομενική- δεν αφορά το ύφος αλλά το μυστηριακή φύση των αντικειμένων, τα οποία διαθέτουν ψυχή και συνομιλούν με τον άνθρωπο που, όπως στην "Παλατινή Ανθολογία τα καλεί να γίνουν μάρτυρες όρκων και ερωτικών προδοσιών.

Δείτε μερικές ακόμα από τις εκπληκτικές συλλογές του:




 

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr