Η καταπληκτική ομιλία του Κωστή Φραγκούλη για την Ελληνική ναυτιλία – Οι Βig 5 – Τα κλειδιά της επιτυχία και το turnaround (φωτό)
Ο Κωστής Φραγκούλης, ιδρυτής του ομίλου Franman, και πρόεδρος Propeller Club Πειραιά μιλώντας στην ετήσια συγκέντρωση του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών, έκανε μία καταπληκτική ομιλία-αναδρομή στην Ελληνική ναυτιλία, τα επιτεύγματα που έχει πετύχει και τις προοπτικές της.
Ο Κωστής Φραγκούλης αναφερόμενος στο turnaround story της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έκανε ειδική αναφορά στους Big 5, Νιάρχο, Λιβανό, Ωνάση, Γουλανδρή και Ρεθύμνη-Κουλουκουντή, στην έκρηξη στις παραγγελιών πλοίων, στις προοπτικές για αναβίωση του ναυτιλιακού hub στην Ελλάδα, αλλά και στον ατίκτυπο των επιθέσεων των Χούτι σε ναυτιλία και πληθωρισμό.
Ο πρόεδρος Propeller Club Πειραιά, Α’ Αντιπρόεδρος του International Propeller Club των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και Ιδρυτής και CEO του ομίλου Franman, Κωστή Φραγκούλης, σκιαγράφησε την ανάκαμψη της ελληνικής ναυτιλίας μετά τον Β’ ΠΠ, ενώ αναφέρθηκε και στο σήμερα της ναυτιλίας, διαπιστώνοντας ισχυρές προοπτικές όχι μόνο για την ποντοπόρο ναυτιλία αλλά και για την ολιστική αναβίωση της Ελλάδας ως ναυτιλιακού cluster.
Ειδικότερα, ο κ. Φραγκούλης, αναφέρθηκε από τη μια στους Big 5 της ελληνικής ναυτιλίας που σήκωσαν το βάρος της ανάκαμψη, καθώς και στο νέο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί τώρα και ευνοεί την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, εν συνόλω, μέσα από την ανβάθμιση των λιμανικών και των υποδομών στις μεταφορές.
Η ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας
Ξεκινώντας από τα αρχαία χρόνια και την επιτυχημένη ενασχόληση των Ελλήνων με το θαλάσσιο εμπόριο, και φτάνοντας στους σύγχρονους καιρούς και τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, οπότε και η χώρα μας έχασε το 65% της πλοιοκτησίας της, ο Κ. Φραγκούλης έκανε μια εκτενή ιστορική αναδρομή, παρουσιάζοντας μεταξύ άλλων στατιστικά και διαγράμματα όπου έδειχναν όχι μόνο την πορεία της Ναυτιλίας αλλά και τους κύκλους που κάνει, αναφερόμενος στην πλούσια ναυτική κληρονομιά της Ελλάδας και πώς αυτή έχει διαμορφώσει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ο Πρόεδρος του Propeller Club, επεσήμανε τη συμβολή των Liberty ships στην αναβίωση της ελληνικής ναυτιλίας μεταπολεμικά, στεκόμενος μάλιστα στην ιστορία του Hellas Liberty, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί ειδικά στην περίοδο 1948-1960, την οποία χαρακτήρισε ως την «περίοδο της μεγάλης επανεκκίνησης»..
Ανέφερε και την συμβολή του ομογενή Γερουσιαστή και προέδρου της ΠαΔΕ, Λου Ραπτάκη στην προσπάθεια να έρθει το Hellas Liberty στην Ελλάδα
Το turnaround story
«Στο τέλος του πολέμου βρεθήκαμε με μόλις 130 πλοία και στην ένατη θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Ουσιαστικά, εκείνη την περίοδο ξεκίνησε το restart της ναυτιλίας μας», επεσήμανε, προσθέτοντας:
«Οφείλουμε να ξεχωρίσουμε συγκεκριμένα 5 ελληνικούς ναυτιλιακούς ομίλους: του Σταύρου Νιάρχου, του Σταύρου Λιβανού, του Αριστοτέλη Ωνάση, των Υιών Πέτρου Γουλανδρή και των Ρεθύμνη-Κουλουκουντή, διότι εκείνη την περίοδο και σε ένα σύνολο 65 ομίλων, οι συγκεκριμένοι Big 5 πραγματοποίησαν το 40% των συνολικών παραγγελιών σε νεότευκτα πλοία. Τα 211 από τα 531. Αυτοί οι πέντε όμιλοι δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την επόμενη μέρα της ναυτιλίας μας», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ συνέχισε λέγοντας:
«Τόσο ο Νιάρχος όσο και ο Ωνάσης ήταν αυτοί που ξεχώρισαν με την ταχεία και τεράστια ανάπτυξη των στόλων τους. Υπήρξαν δε διεθνώς καινοτόμοι και πρωτοπόροι τόσο με την υιοθέτηση των σημαιών ευκαιρίας -ο Νιάρχος της Λιβερίας και ο Ωνάσης του Παναμά- την επινόηση των υπερδεξαμενοπλοίων, ενώ εισήγαγαν και ένα νέο είδος χρηματοδότησης έως και 100% των νέων κατασκευών τους, με μακροπρόθεσμα ναυλοσύμφωνα που εξασφάλιζαν και κατέθεταν ως εγγύηση στις τράπεζες. Γενικά, η πολύ μεγάλη κοινωνική προβολή τους σε διεθνές επίπεδο σε συνδυασμό με το τεράστιο επιχειρηματικό τους έργο εντός και εκτός Ελλάδας, ενέπνευσαν και έδωσαν σημαντική ώθηση στην ελληνική ναυτιλία, ικανή ώστε να φτάσει στην πρωτιά στις αρχές του ‘80».
Οι Έλληνες χτίζουν ένα πλοίο κάθε 3 ημέρες
Ο Κωστής Φραγκούλης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη διάκριση της ελληνικής ναυτιλίας ως την πρώτη δύναμη παγκοσμίως, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Μπορεί η Ελλάδα να αποτελεί μόνο το 0,13% του παγκόσμιου πληθυσμού και μόλις το 0,25% του παγκόσμιου ΑΕΠ, αλλά είμαστε το νούμερο 1 στη ναυτιλία παγκοσμίως από το 1981 – εδώ και 43 χρόνια. Κάτι που μας γεμίζει όλους με μεγάλη υπερηφάνεια. Και για την πρωτιά, αλλά κυρίως για τη διάρκεια».
Και συνέχισε: «Η Ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59% του ευρωπαϊκού, που σήμερα μεταφράζεται σε 5.500 πλοία και 393 εκατομμύρια dwt, με την Κίνα και την Ιαπωνία στην δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα, και μάλιστα με διαφορά 30% από την δεύτερη Κίνα και 65% από την τρίτη Ιαπωνία. Και μιλάμε για χώρες που βρίσκονται στην πρώτη τριάδα των μεγαλύτερων οικονομιών διεθνώς. Η Κίνα νούμερο δύο και η Ιαπωνία νούμερο τρία, όταν η Ελλάδα είναι μόλις στην θέση 54».
«Την περίοδο 1948-2000 χτίζαμε ένα πλοίο κάθε 8 ημέρες, ενώ από το 2000 έως σήμερα οι Έλληνες χτίζουν ένα πλοίο κάθε 3 ημέρες που ισοδυναμεί με 100 πλοία τον χρόνο, δημιουργώντας ένα σύγχρονο στόλο σήμερα με μέσο όρο ηλικίας τα 10 χρόνια – ηλικία κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Αυτά τα στοιχεία καταρρίπτουν και τον μύθο πως οι Έλληνες είχαν διαχρονικά περιορισμένη ναυπηγική δραστηριότητα. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες άρχισαν τις νέες κατασκευές στα Ιαπωνικά ναυπηγεία πολύ νωρίς, μόλις το 1952 και είκοσι χρόνια μετά στα Κορεάτικα και μάλιστα ο ναυπηγικός κολοσσός Hyundai ξεκίνησε τις δραστηριότητες του το 1972 με τις παραγγελίες των δύο VLCCs του Γεωργίου Σταύρου Λιβανού. Έτσι ουσιαστικά ξεκινάει και η μεγάλη ναυπηγική βιομηχανία της Ν.Κορέας. Αξίζει να σημειωθεί, πως στην Ιαπωνία από το 1952 μέχρι το 2021 χτίσαμε 1910 πλοία και στην Κορέα από το 1974 μέχρι το 2024, 1852. Να τα λέμε αυτά, γιατί αποτελούν μέρος του αφηγήματος του Greek Shipping Miracle».
Αναφερόμενος στο μεταφορικό έργο της ελληνικής ναυτιλίας, ο Κωστής Φραγκούλης ανέφερε πως είναι τεράστιο: «Η δε ναυτιλία μας, αντίθετα με τους ανταγωνιστές μας, στηριζόταν ανέκαθεν σε ιδιωτικά κεφάλαια. Είμαστε η μεγαλύτερη εμπορική ναυτιλία στο ΝΑΤΟ και η γεωπολιτική διάσταση της ναυτιλίας μας μάς δίνει μια ανυπολόγιστη δύναμη. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών μας είναι το ότι είμαστε ο μεγαλύτερος Cross Trader στόλος. Το ότι μεταφέρουμε το εμπόριο τρίτων χωρών και όχι το δικό μας, λειτουργεί υπέρ μας, καθώς δεν έχουμε ούτε εμπορικούς πολέμους (βλ. ΗΠΑ-Κίνα) ούτε εχθρικές σχέσεις (βλ. Κίνα-Ιαπωνία/Ν.Κορέα). Οι πελάτες μας μας επιλέγουν, διότι είμαστε ανταγωνιστικοί και εξαιρετικοί διαχειριστές και επαγγελματίες».
Ο Πρόεδρος του Propeller Club ακόμα για την τεράστια συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, με συνολική προσφορά στο ΑΕΠ με 14,1 δις ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο την τριετία 2018-21, πάνω 148 δις ευρώ ναυτιλιακό συνάλλαγμα τη δεκαετία 2012-2022, αλλά και 86.000 θέσεις εργασίας που υποστηρίζονται άμεσα ή έμμεσα από τη ναυτιλία..
Τα κλειδιά της επιτυχίας
Μιλώντας για τα συστατικά της επιτυχία της ελληνικής ναυτιλίας, ξεχώρισε το ισχυρό DNA του λαού μας, τη ναυτοσύνη, το επιχειρηματικό δαιμόνιο, την παράδοση, την τεχνογνωσία, την εμπειρία, την ευελιξία και το μοντέλο της οικογενειακής διακυβέρνησης.
«Υποκινούμενοι αρχικά από την ανάγκη μας για επιβίωση και στη συνέχεια την ανάγκη για επιτυχία και διάκριση, καθώς και το γεγονός πως έχουμε μάθει να είμαστε ηγέτες και να οδηγούμε την αγορά και τις εξελίξεις είναι αυτά που μας έφεραν και μας διατηρούν σχεδόν επί πέντε δεκαετίες στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας».
Ο Κ. Φραγκούλης έκλεισε με την πεποίθηση ότι για όλους τους παραπάνω λόγους, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να είναι παγκόσμιος ηγέτης στα ναυτιλιακά δρώμενα, προσθέτοντας: «Η Κίνα είναι μεν ο μεγαλύτερος αντίπαλος μας, αλλά εκτιμώ πως δεν έχει στόχο να μας ξεπεράσει. Αυτό τουλάχιστον εισπράττω μιλώντας με ανθρώπους της ναυτιλίας στην Κίνα. Είναι μια τεράστια χώρα σε φάση μεγάλης ανάπτυξη με 1,4 δις πληθυσμό. Αντί λοιπόν να επενδύσουν πχ. 270 εκατομμύρια για να κτίσουν ένα πλοίο LNG, το βρίσκουν προτιμότερο να επενδύσουν σε μια μεγάλη βιομηχανική μονάδα σε μια κωμόπολή τους που μπορεί να δώσει θέσεις εργασίας σε 7.000 ανθρώπους».
Αναβίωση του maritime cluster της Ελλάδας
«Πιστεύω ακόμα πως οι συνθήκες σήμερα και η κατάσταση της οικονομίας μας, μαζί με την κατάλληλη κρατική διακυβέρνηση, δίνει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και στο ευρύτερο maritime cluster μας, στο λιμάνι του Πειραιά και γενικά τα λιμάνια της χώρας, στην ενίσχυση του ναυτιλιακού μας κέντρου, την αναβίωση της ναυπηγο-επισκευαστικής που -για μένα- είναι το μεγάλο στοίχημα και ένας κλάδος όπου μπορούμε να μεγαλουργήσουμε, όπως και στο παρελθόν, τόσο στις επισκευές όσο και στις νέες κατασκευές, όπως επίσης και η ανάπτυξη των εγχώριων κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού, όπου ήδη υπάρχουν λίγοι -σχετικά- αλλά εξαιρετικοί κατασκευαστές» δήλωσε, ενώ έκλεισε την ομιλία του λέγοντας:
«Η ναυτιλία μας μπορεί και πρέπει να εμπνεύσει τους Έλληνες να πρωταγωνιστήσουν και σε άλλους κλάδους. Η δεκαετής κρίση έδωσε σε όλους μας ένα πολύ μεγάλο μάθημα και μας προπόνησε γερά. Η πρωτιά δεν είναι ο στόχος, αλλά η δημιουργία και η ανάπτυξη και άλλων κλάδων – πέραν του τουρισμού και της ναυτιλίας, πρέπει να μας απασχολήσουν. Ένα παράδειγμα είναι η βιομηχανία μας στο σύνολό της. Όταν μπορούμε και είμαστε παγκόσμιοι πρωταθλητές στη ναυτιλία, σημαίνει πως μπορούμε να τα διακριθούμε και να πρωταγωνιστήσουμε και σε άλλες αγορές. Όπως λέει και ο φίλος μου ο Peter Economides, η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Apple της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Πάνω από 40 επιθέσεις Χούτι… ανεβάζουν τον πληθωρισμό
Ειδική αναφορά στις δυσκολίες που προκαλούν οι δύο πόλεμοι, η διπλή κρίση των διωρύγων του Παναμά και Σουέζ και βέβαια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής ναυσιπλοΐα και η παγκόσμια οικονομία με τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Συγκεκριμένα ανέφερε: «Έχουνε γίνει πάνω από 40 κρούσματα από τον περασμένο Νοέμβριο. Θεωρώ ότι είναι κάτι το οποίο θα έχει μία διάρκεια χρόνου, «Βεβαίως έχει ήδη επακόλουθα, οι ναύλοι ειδικά στα Containerships έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί – τετραπλασιαστεί
Αυτό δημιουργεί μια μεγάλη πληθωριστική πίεση, ανεβαίνουν οι τιμές των προϊόντων, ανεβαίνουν τα ασφάλιστρα, ανεβαίνει ο χρόνος παράδοσης των προϊόντων…
Αποτελεί ένα πολύ μεγάλο και πολυσύνθετο πρόβλημα…»
Αλλά κσι στην διαχείριση των λιμανιών στην Ελλάδα και το μέλλον τους καθώς και την επίδραση του Brexit στην Ελληνική Ναυτιλία.
Δύο νέες υποτροφίες, προσφέρουν οι Ροταριανοί
Δύο νέες υποτροφίες για το μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, “Sustainability and Quality in the Marine Industry”, του Πανεπιστημίου Πειραιώς, προσφέρει σε νέους φοιτητές, λάτρεις της θάλασσας και της ναυσιπλοΐας, ο Ροταριανός Όμιλος Αθηνών, όπως ανακοίνωσε χθες το βράδυ, ο ροτ. Ιωάννης Καμπάνης, πρόεδρος του οργανισμού υποτροφιών «Μιχάλη και Ειρήνης Πουλμέντη».
Ο Πρόεδρος του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών, Αναστάσιος Μπάλλας ευχαρίστησε θερμά τον Πέτρο Πουλμέντη ο οποίος προσφέρθηκε ευγενώς εκ μέρους του Ιδρύματος Μιχαήλ και Ειρήνης Πουλμέντη, να καλύψει το 50% του κόστους των εν λόγω υποτροφιών που έχουν ως στόχο να δώσουν την δυνατότητα σε νέους να αναδείξουν τις αρετές και τις ικανότητές τους υπηρετώντας την μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.
Στο τέλος της εκδήλωσης, απονεμήθηκε τιμητικό βραβείο, στον κύριο Κωστή Φραγκούλη, ως ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς του στην Ελληνική Ναυτιλία.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr