Η Αθήνα και η Πανεπιστημίου soon : Θα μπορούν να κάνουν ποδήλατο και τα παιδιά και οι μεγάλοι- Για να απολαμβάνουν όλοι εν ειρήνη την πόλη- Too good to be true
Θα δούμε το 2016 πολίτες να κάνουν πετάλι στην Πανεπιστημίου; Ίσως είναι πολύ νωρίς να το απαντήσει κανείς
Θα δούμε το 2016 πολίτες να κάνουν πετάλι στην Πανεπιστημίου; Ίσως είναι πολύ νωρίς να το απαντήσει κανείς, γράφει ο Μάνος Χαραλαμπάκης στα ΝΕΑ.
Εντούτοις, το έργο ανασυγκρότησης του Κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου, που ονομάστηκε «Rethink Athens» περιλαμβάνει και δημιουργία ποδηλατόδρομου. Όποτε κι αν ολοκληρωθεί το έργο όμως το ερώτημα είναι τι θα σημαίνει για την Αθήνα ένας ποδηλατόδρομος που θα περνάει από την καρδιά της Πρωτεύουσας.
Για τον καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, συγκοινωνιολόγο – πολεοδόμο Θάνο Βλαστό η Πανεπιστημίου και ο ποδηλατόδρομός της είναι το πρώτο βήμα στην προσπάθεια να έχουμε μία Αθήνα πιο «πράσινη», με λιγότερα μηχανοκίνητα οχήματα και με περισσότερο χαρούμενους πολίτες. Θα δώσει δε το έναυσμα και για άλλα παρόμοια έργα που θα κάνουν την Αθήνα πιο ελκυστική. Αυτό τόνισε το περασμένο Σάββατο στην ομιλία του με τίτλο «Ξανασκέψου την Αθήνα με ποδήλατο», στην έκθεση του Rethink Athens στη στοά του Αρσακείου.
Μιλώντας με πάθος – για ένα θέμα που πραγματικά γνωρίζει και έχει μελετήσει σε βάθος - ο κ. Βλαστός εξήγησε στο κοινό ότι ο ποδηλατόδρομος που σχεδιάζεται στην Πανεπιστημίου «δεν γίνεται για…18άρηδες. Γίνεται για όλους. Για όλες τις ηλικίες. Θα μπορούν να κάνουν ποδήλατο και τα παιδιά και οι μεγάλοι. Για να απολαμβάνουν όλοι εν ειρήνη την πόλη».
Ο καθηγητής συμπλήρωσε δε ότι με το έργο της ανάπλασης και τη δημιουργία του ποδηλατόδρομου το αποτέλεσμα θα είναι «μία Αθήνα με πολύ λιγότερα αυτοκίνητα. Με μικρότερες ταχύτητες και με ανθρώπους πραγματικά ευτυχισμένους».
H Πανεπιστημίου όπως σχεδιάζεται να είναι το 2016, σύμφωνα με τη μελέτη. Με πράσινο, πεζούς και πολίτες που κάνουν ποδήλατο.
Το όφελος από την ανάπλαση της Πανεπιστημίου και τον ποδηλατόδρομο θα είναι σημαντικό και για τον τουρισμό της Αθήνας ανέφερε ο καθηγητής. Όταν ολοκληρωθούν κι άλλοι ποδηλατόδρομοι, όπως ο άξονας Κηφισιά – Φάληρο, σε συνδυασμό με τους πεζοδρόμους «θα μπορούμε να πούμε στους επισκέπτες της Αθήνας "ελάτε στην πόλη και αν θέλετε πάρτε και το ποδήλατό σας. Μπορείτε να πάτε μ’ αυτό μέχρι την παραλία"».
Όσο για τους δύσπιστους με την ανάπλαση της Πανεπιστημίου, ο καθηγητής τούς πρότεινε να αναρωτηθούν: «σκεφτείτε πως ήταν πριν η Αποστόλου Παύλου; Τώρα όμως που είναι πεζόδρομος είναι γεμάτη κόσμο».
Αρκετές φορές ο κ.Βλαστός επανέλαβε πως οι υποδομές ποδηλάτου στην Αθήνα μόνο καλό θα κάνουν στην πόλη όπως έχει δείξει η εμπειρία και σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Το ευχάριστο πάντως, είπε, είναι ότι πλέον κάτι "κουνιέται" σ' αυτή την κατεύθυνση και στην Πρωτεύουσα. Το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων της Αθήνας είναι μέσα στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας - το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί - «και πλέον τα αρμόδια Υπουργεία δεν ξεχνούν το ποδήλατο στους σχεδιασμούς τους».
Το «παρών» στην ομιλία έδωσαν και αρκετοί πολίτες που μετακινούνται με ποδήλατο. Οι «Ορθοπεταλιές» ρώτησαν δύο έμπειρους του πεταλιού τι σημαίνει ένας ποδηλατόδρομος στην Πανεπιστημίου. «Ελπίζουμε, όπως τόνισε και ο καθηγητής, ότι ο ποδηλατόδρομος της Πανεπιστημίου θα λειτουργήσει ως παράδειγμα και εφαλτήριο για να προωθηθούν κι άλλοι ποδηλατικοί άξονες στην Αθήνα. Και σε άλλες αρτηρίες» ανέφερε η Λυδία Χατζηαλεξίου από τους «Φίλους του Ποδηλάτου» που κυκλοφορεί καθημερινά με το ποδήλατό της στους δρόμους της Αθήνας. Πρόσθεσε δε πως ό,τι γίνεται για ποδήλατο είναι καλό.
Από την πλευρά του ο Κώστας Δουβής, που μετακινείται κι αυτός με ποδήλατο και συμμετέχει στη συλλογικότητα «ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ» (www.podilates.gr) λέει ότι στο σχεδιασμό του δικτύου ποδηλατοδρόμων που είχαν κάνει οι ποδηλάτες το 2008 – ο οποίος αργότερα έγινε μελέτη από το Πολυτεχνείο και πήρε επίσημη μορφή - είχαν συμπεριλάβει και την Πανεπιστημίου. «Θεωρούσαμε ότι σε ένα τέτοιο δίκτυο η Πανεπιστημίου ήταν απαραίτητη. Συνεπώς τώρα εντάσσεται στο σχέδιο, όπως το είχαμε σκεφτεί. Έτσι, υλοποιείται ένα δύσκολο κομμάτι του δικτύου που περνάει μέσα από το Κέντρο».
Τι αλλάζει με το έργο «Rethink Athens»
-Οι οδοί Πανεπιστημίου και Πατησίων (μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο) μετατρέπονται σε πράσινους δρόμους για μεικτή κυκλοφορία πεζών, ποδηλάτων, του ΤΡΑΜ, ταξί και οχημάτων τροφοδοσίας.
- Δημιουργείται ποδηλατόδρομος από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου μέχρι την πλατεία Ομονοίας.
Η οργάνωση των κινήσεων στην Πανεπιστημίου
Επίσης με το έργο:
-Ανασχεδιάζεται η πλατεία Ομόνοιας.
-Επεκτείνεται το Τραμ από το Σύνταγμα μέχρι την πλατεία Αιγύπτου.
-Κατασκευάζονται υπόγειοι ταμιευτήρες βρόχινου νερού, για την ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτινων πόρων και τη δημιουργία επαρκούς αποθέματος για την άρδευση του πρασίνου της περιοχής και τον καθαρισμό του δημόσιου χώρου.
-Φυτεύονται 800 νέα δέντρα.
Μολονότι πολλοί όταν αναφέρονται στο έργο Rethink Athens μιλούν για πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, οι υπεύθυνοι του έργου διευκρινίζουν πως στον συνολικό σχεδιασμό δεν υπάρχει η έννοια του πεζοδρόμου αλλά η μικτή χρήση των δρόμων. Στην Πανεπιστημίου δηλαδή θα κυκλοφορούν τραμ, οχήματα τροφοδοσίας και ποδήλατα σε έναν ειδικό ποδηλατόδρομο που εντάσσεται στο μητροπολιτικό δίκτυο. Και βέβαια θα περπατούν πεζοί.
Στις οριστικές μελέτες του έργου ανασυγκρότησης της Αθήνας με άξονα την Πανεπιστημίου τονίζεται ακόμη «πως η προτεραιότητα στον πεζό και το ποδήλατο αντιστρέφει τη σημερινή ιεραρχία της κυκλοφορίας στο δρόμο αφήνοντας στην τελευταία θέση το αυτοκίνητο, μετά από τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς». Και πως ο περιορισμός της κυκλοφορίας αυτοκινήτων «στον άξονα της οδού Πανεπιστημίου θα δημιουργήσει ένα ζωντανό δημόσιο χώρο που θα είναι φιλικός στο περπάτημα, το ποδήλατο και τις δημόσιες συγκοινωνίες».
Σημειώνεται πως ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το έργο και η χρηματοδότηση των μελετών έγινε από το Ίδρυμα Αλέξανδρου Σ. Ωνάση.
Το συνολικό κόστος της παρέμβασης είναι 92 εκατομμύρια Ευρώ. Θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ. Δηλαδή το 95% του προϋπολογισμού του έργου θα καλυφθεί από κοινοτικούς (και όχι εθνικούς) πόρους.
Την ευθύνη του σχεδιασμού και της κατασκευής του έργου την έχει αναλάβει η Αττικό Μετρό.
Περισσότερες πληροφορίες για το έργο στο http://www.rethinkathens.org/.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr