Αυτή ήταν η πραγματική Λολίτα! Έκτοτε τις όμορφες προκλητικές μικρούλες αποκαλούν Λολίτες: Η ηθοποιός Sue Lyon πρωταγωνίστρια της ταινίας σκάνδαλο του Στάνλει Κιούμπρικ! (φωτό - βίντεο)
Ήταν το τέλος της συντηρητικής εποχής του 1950, η αρχή μιας φεμινιστικής εποχής, ήταν η αρχή της δεκαετίας του 1960. Το 1962,μετά από διάφορα περιοριστικά ζητήματα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ κατάφερε να δείξει τη Λολίτα του και στον υπόλοιπο κόσμο. Το Λολίτα είναι ένα μυθιστόρημα του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ που δημοσιεύθηκε το 1955.
Μετά τη δημοσίευσή του το μυθιστόρημα απέκτησε κλασικό στάτους και μάλιστα καθιερώθηκε ως ένα από τα πιο γνωστά και πιο αμφιλεγόμενα παραδείγματα της λογοτεχνίας του εικοστού αιώνα. Το όνομα «Λολίτα» έχει πλέων εισέλθει στην ποπ κουλτούρα για να περιγράψει ένα σεξουαλικά πρώιμο κορίτσι. Το μυθιστόρημα έγινε ταινία απο τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ το 1962, όπως ανάφερα, και ξανά το 1997 από τον Adrian Lyne. Όμως σε αυτό το άρθρο, (όπως λέει και ο τίτλος) θα μιλήσω για την Λολίτα του αγαπημένου μου σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Όλοι ξέρουμε την ιστορία του μεσήλικα καθηγητή λογοτεχνίας Humbert, που έχει εμμονή με τη δεκατετράχρονη Dolores Haze, με την οποία μπλέκεται σεξουαλικά στη συνέχεια όταν έχει γίνει πατριός της. Όμως, η ταινία είναι περισσότερο μια επίμαχη ιστορία. Για μένα τουλάχιστο λόγο του συμβολικού χαρακτήρα της, αναλαμβάνει την φιλοδοξία να δηλώσει κάτι για την εποχή του. Και μέσα από τις περισσότερες ταινίες του βλέπουμε πως ο Κιούμπρικ πηγαίνει ενάντια στο κατεστημένο και αμφισβητεί το status quo, αφού με τις ταινίες του σχηματίζει μια συζήτηση, η οποία κάνει το ακροατήριο του να προβληματίζεται για το συγκεκριμένο θέμα. Ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης είχε μανία με την ανθρώπινη σεξουλικότητα και το πως εκτελούμε τους «ρόλους» των φύλων μας. H μάχη των δύο φύλων φαίνεται καθαρά μέσα από αυτήν την ταινία, καθώς υπάρχει συνεχείς μετατόπιση εξουσίας από τον άντρα στην γυναίκα και απο την γυναίκα στον άντρα, αναφέρει το skalatimes.com.
. Ο ρόλος της Charlotte (η μαμά της Λολίτας και η γυναίκα του Humbert), μια μεσήλικη γυναίκα, χήρα, αντικατοπτρίζει τη συντηρητική δεκαετία που έχει μόλις περάσει και μέσα από Λολίτα βλέπουμε τον ερχομό μιας νέας πιο ευτυχισμένης, νεανικής εποχή. Και βλεπουμε τον καθηγητή σε δίλημμα μεταξύ αυτών των δύο εποχών, είναι όμως εμφανή πιαν θέλει πραγματικά. Είναι πολύ αυστηρός με την γυναίκα του την Charlotte, επειδή αυτή συμβολίζει την προηγούμενη περίοδο και το πως «αντιμετωπίζονται» οι γυναίκες, αλλά είναι πολύ επιεικής και ανέχεται την Λολίτα, όχι μόνο γιατί είναι έφηβη ή επειδή φοβάται πως θα τον αφήσει, αλλά γιατί η ίδια αντιπροσωπεύει μια διαφορετική εποχή όπου οι γυναίκες έχουν σχεδόν όσα δικαιώματα έχουν και οι άνδρες.
Λέγετε πως το σενάριο έχασε τον ερωτισμό του, λόγω της απογραφής της εποχής της οποίας η ταινία παράχθηκε. Αν και την ίδια στιγμή η ταινία είναι σε μεγάλο βαθμό σεξοποιημένη, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί μια τακτική παρουσίασης όπου δίνει σεξουαλικά υπονοούμενα. Επίσης ο Κιούμπρικ είχε μια εμμονή με τις έννοιες της ζωής και του θανάτου. Αυτό το βλέπουμε στην ταινία, όπως φαίνεται από το άνοιγμα (το οποίο είναι και το τέλος) το σούτ της τρύπας από σφαίρα στο πορτρέτο της νεαρής κοπέλας, η οποία υποτίθεται ότι είναι Λολίτα και που είναι συμβολική της αμετάκλητης αμαύρης ζωή της, το παρελθόν,το παρόν και το τραγικό μέλλον της.
Η περίφημη σκηνή όπου βλέπει ο James Mason για πρώτη φορα τη Λολίτα ξαπλωμένη με μαγιό στο γρασίδι και... τρελαίνεται!!!
Πως είναι σήμερα
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr