Olympic-Aegean: Στόχος ο επανελληνισμός των αερομεταφορών - Ένα άρθρο του Δημήτρη Δελεβέγκου
Του Δημήτρη Δελεβέγκου Ο... αφελληνισμός των ελληνικών αερομεταφορών είναι μία από τις σημαντικότερες παράπλευρες απώλειες της κρίσης που πλήττει το συγκεκριμένο κλάδο, αλλά και των λανθασμένων χειρισμών της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας. Τα στοιχεία που παρουσίασε στους δημοσιογράφους, χθες, ο αντιπρόεδρος της Aegean Airilines, Ευτύχης Βασιλάκης, αποκαλύπτουν το «σημείο μηδέν» στο οποίο βρίσκεται ο κλάδος που αποτελεί «πόρτα εισόδου» για τον τουρισμό.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ο... αφελληνισμός των ελληνικών αερομεταφορών είναι μία από τις σημαντικότερες παράπλευρες απώλειες της κρίσης που πλήττει το συγκεκριμένο κλάδο, αλλά και των λανθασμένων χειρισμών της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας. Τα στοιχεία που παρουσίασε στους δημοσιογράφους, χθες, ο αντιπρόεδρος της Aegean Airilines, Ευτύχης Βασιλάκης, αποκαλύπτουν το «σημείο μηδέν» στο οποίο βρίσκεται ο κλάδος που αποτελεί «πόρτα εισόδου» για τον τουρισμό.
Μόλις το 16% των διεθνών πτήσεων ελέγχεται από ελληνικές εταιρείες, με τη μερίδα του λέοντος, ήτοι μερίδιο αγοράς 84%, να κυριαρχείται από ξένους αερομεταφορείς. Τι συμβαίνει στη γειτονική Τουρκία;
Το 47% της εκεί αγοράς καλύπτεται από τουρκικών συμφερόντων εταιρείες, το 21% από την Turkish Airlines, ενώ ξένοι αερομεταφορείς ελέγχουν μόλις το 32% της τουρκικής αγοράς.
Την ίδια στιγμή, η αξία της αγοράς εσωτερικού, όπου Aegean Airlines και Olympic Air κυριαρχούν, είναι μόλις το 6% της συνολικής αξίας της αγοράς. Αντιστοιχεί δηλαδή σε 240 εκατ. ευρώ σε σύνολο 3,5 δισ. ευρώ.
«Στην Ελλάδα, λοιπόν, ο τουρισμός αυτή τη στιγμή ήδη εξαρτάται από το 84% του τουρισμού που εξαρτάται από ξένες εταιρείες, το οποίο σημαίνει ότι το 84% των 3,5 δισ. που σας είπα δεν συμμετέχει στο ελληνικό ΑΕΠ.
Όποιος έρχεται ή φεύγει με μία ξένη εταιρεία δεν είναι μέρος του ΑΕΠ της Ελλάδας, είναι μέρος του ΑΕΠ της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Τουρκίας, οτιδήποτε» σημείωσε χθες ο κ. Βασιλάκης.
Έτσι, δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν διαθέτει απευθείας σύνδεση με την Αμερική. Ούτε και Olympic Air και Aegean Airlines διαθέτουν συνολικά μόλις 41 αεροπλάνα, όταν ο κύριος αερομεταφορέας της Πορτογαλίας έχει 70 αεροσκάφη.
Η Aegean θέτει ως στόχο, υπό τον όρο ότι το deal με την Olympic θα πραγματοποιηθεί, η εκπροσώπηση της Ελλάδας να φτάσει τουλάχιστον στο 30% της αγοράς εξωτερικού από και προς τη χώρα.
Τέλη - «φωτιά»
Οι υψηλές χρεώσεις στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελούν ένα ακόμη πλήγμα για τις αεροπορικές εταιρείες. Αξιοσημείωτο είναι ότι σε σύγκριση με την Κωνσταντινούπολη, οι χρεώσεις στον αερολιμένα Αθηνών είναι 2,7 φορές μεγαλύτερες!
Μάλιστα, οι χρεώσεις πτήσης του ΔΑΑ ξεπερνούν αυτές στη Βαρκελώνη, τη Μαδρίτη και τη Ρώμη. Η χρέωση ανά επιβάτη στο αεροδρόμιο “Leonardo Da Vinci” της Ρώμης είναι 16 ευρώ, τη στιγμή που στο αεροδρόμιο της Αθήνας είναι 32 ευρώ!
«Όταν έκλεισε η Malev στην Ουγγαρία, η Ryanair την επόμενη μέρα, μετά που έκλεισε, έκανε βάση με 2-3 αεροπλάνα, 4 αεροπλάνα στη Βουδαπέστη. Βέβαια, το αστείο είναι ότι χάθηκε το 60%-70% της κίνησης, χάθηκαν οι θέσεις εργασίας, και το αεροδρόμιο, το οποίο ήταν πολύ ακριβό, αναγκάστηκε να αλλάξει τιμές, τότε» ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.
Η Marfin επένδυσε περισσότερα από 400 εκατ.
Κληθείς να σχολιάσει τα πυρά που εξαπέλυσε ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα ανάπτυξης, Νίκος Σηφουνάκης κατά της επιχειρούμενης εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean, ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι η Marfin έχει επενδύσει πάνω από 400 εκατ. στις τρεις εταιρείες του ομίλου της Ολυμπιακής.
Επικαλέστηκε δε την κοινή λογική, απαντώντας, εμμέσως πλην σαφώς, στον εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ που κάνει λόγο «για απάτη και μεθοδέυσεις».
«Η Marfin έδωσε 170 εκατομμύρια να αγοράσει από το δημόσιο κάποια πράγματα. Κατόπιν έβαλε περίπου άλλα 250 εκατομμύρια. Άρα εγώ αντιλαμβάνομαι ότι ο όμιλος της Marfin έχει επενδύσει πάνω από 400 εκατομμύρια στις τρεις εταιρίες του ομίλου της Ολυμπιακής.
Δεν μπορώ να φανταστώ, λοιπόν, πως με τόσο μεγάλη επένδυση μπορεί κάποιος άλλος να έρχεται και να λέει ότι κάτι περίεργο έχει συμβεί, ήταν αυτό κανονισμένο από την αρχή κλπ. όταν κάποιος ας πούμε έδωσε όλα αυτά τα χρήματα και τώρα για το κυριότερο κομμάτι παίρνει 70 εκατομμύρια τρία χρόνια αργότερα.
Δεν μπορώ να πω τίποτα άλλο παρά μόνο ότι κάπου πρέπει να υπεισέρχεται και η λογική. Να κάνεις κάτι επίτηδες με 400 για να πουλάς μετά κάτι άλλο με πολύ λιγότερο δεν είναι. Νομίζω ότι η συγκυρία έκανε το εγχείρημα πολύ πιο δύσκολο για τη Marfin και την Ολυμπιακή και προφανώς στο μέτρο που μας αναλογεί και για την AEGEAN και για αυτό σήμερα γίνεται μια συμφωνία αναγκαιότητας».
dimitris.delevegos@capital.gr
@DDelevegos
Πηγή: capital.gr
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr