Ας ακούσουμε Νiccolo Paganini -230 χρόνια από γέννησή του- από τον βιρτουόζο Yehudi Menuhin!

Ο Ιταλός βιολιστής και συνθέτης Νικολό Παγκανίνι, γεννημένος στη Γένοβα στις 27 Οκτωβρίου 1782, πέρασε στην ιστορία για τις εξαιρετικές του ικανότητες στο βιολί. Η εντυπωσιακή δεξιοτεχνία και τεχνική του έλαβαν μυθικές διαστάσεις, σε σημείο που οι κρατούσες δεισιδαιμονίες της εποχής τον συνέδεσαν με το διάβολο!  

Ο Ιταλός βιολιστής και συνθέτης Νικολό Παγκανίνι,  γεννημένος στη Γένοβα στις 27 Οκτωβρίου 1782, πέρασε στην ιστορία για τις εξαιρετικές του ικανότητες στο βιολί. Η εντυπωσιακή δεξιοτεχνία και τεχνική του έλαβαν μυθικές διαστάσεις, σε σημείο που οι κρατούσες δεισιδαιμονίες της εποχής τον συνέδεσαν με το διάβολο!


Ένας άνθρωπος φαινόμενο- Αντιμέτωπος με το φόβο και τις δεισιδαιμονίες της εποχής

Η τεχνική του αρτιότητα και η εξαιρετική δεξιοτεχνία του εξηγήθηκε στην εποχή του μέσα από διάφορους μύθους, με τον πλέον διαδεδομένο να θεωρεί πως είχε πουλήσει την ψυχή του στο διάβολο προκειμένου να αποκτήσει υπερφυσικές ικανότητες στην εκτέλεση του βιολιού.
Υπερβολικές διαστάσεις έλαβαν επίσης ορισμένα στοιχεία της προσωπικής ζωής ή του χαρακτήρα του, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη φήμη σύμφωνα με την οποία είχε φυλακιστεί για πολλά χρόνια για το θάνατο μιας ερωμένης του, της οποίας τα εσωτερικά όργανα είχε χρησιμοποιήσει για την κατασκευή χορδών.


Η μακάβρια εμφάνισή του περί το τέλος της ζωής του με οφθαλμούς εισερχόμενους στο οστεώδες πρόσωπό του και με τα απίθανα επιμηκυμένα δάκτυλά του σε συνδυασμό με τη δεισιδαιμονία και το ρομαντικό πνεύμα της εποχής του στάθηκαν ικανά να τον περιβάλει η φήμη διαβολικού όντος.

Η Εκκλησία αρνήθηκε τη ταφή του "δούλου του Σατανά"
Όταν μάλιστα πέθαινε, στη Νίκαια, από φυματίωση του λάρυγγα, ζήτησε να κοινωνήσει των Αχράντων Μυστηρίων και λόγω της αδυναμίας κατάποσης η "όστια" της μετάληψης έπεσε από το στόμα του, με συνέπεια κανείς πλέον να μην αμφιβάλει της διαβολικής υπόστασής του. Έτσι όταν πέθανε στις 27 Μαΐου του 1840 η Εκκλησία αρνήθηκε τη ταφή του "δούλου του Σατανά" και η σορός του Παγκανίνι παρέμεινε επί μήνες στο φέρετρο στα υπόγεια του νοσοκομείου, για να αποβληθεί αργότερα από εκεί όταν άρχισε να εκδηλώνεται μεταξύ των κατοίκων σχετική αναταραχή, που έμεινε γνωστή στα χρονικά της επιστήμης ως "ψύχωση Παγκανίνι".


Χρειάστηκε να περάσουν 5 ολόκληρα χρόνια για να λήξει ο μεταθανάτιος διωγμός του Νικολό Παγκανίνι. Το 1845, με την επέμβαση της Μεγάλης Δούκισσας της Πάρμας, της άλλοτε Αυτοκράτειρας της Γαλλίας Μαρίας Λουίζας το φέρετρο μετεφέρθη τελικά στη Πάρμα όπου και τάφηκε στο ναό της Στεκάτας.  Μετά τη παρέλευση 22 ακόμη ετών ο γιος του Παγκανίνι κληρονόμος της κολοσσιαίας κληρονομιάς του πατέρα του ανήγειρε περισπούδαστο τάφο στο νεκροταφείο της Πάρμας όπου και απετέθηκαν οριστικά τα πολυπαθή λείψανα.


Ως αγαπημένο όργανο του Παγκανίνι αναφέρεται ένα βιολί του κατασκευαστή Guarneri del Gesù, κατασκευασμένο το 1742, το οποίο ο ίδιος αποκαλούσε «Το κανόνι» (Il cannone).
Από το 1810 μέχρι το 1828 πραγματοποίησε μεγάλες περιοδείες σε πόλεις της Ευρώπης, αποτελώντας έναν από τους πρώτους μουσικούς που το επιχείρησε.

Ας πάρουμε μία γεύση από τις μελωδίες που κληροδότησε ο Niccolo Paganini σε ολόκληρη την οικουμένη.
Concerto for Violin no 1 in D major, Op. 6: 3rd movement, Allegro spirituoso by Niccolò Paganini

 

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr